Boeing 737 MAX 10

Boeing 737 MAX 10 – lot testowy już za nami

Boeing 737 MAX 10 kończy pierwsze loty testowe. Samolot ma wejść do służby pasażerskiej przed 2023 rokiem.

Boeing 737 MAX 10 to największy członek rodziny 737 MAX. W piątek 18 czerwca jego koła dotknęły płyty lotniska w Seattle i był to moment historyczny dla amerykańskiego giganta. Firma rozpoczęła już proces certyfikacji i kontroli wszystkich systemów, dzięki czemu samolot ma być dostępny dla pasażerów do 2023 roku.

To dobra wiadomość dla Boeinga, którego samoloty z rodziny 737 MAX zostały uziemione w 2019 r. po dwóch katastrofach, a dostawy zostały wstrzymane z powodu problemów z elektryką. Udane testy 737 MAX 10 mogą przywrócić część zaufania społecznego do tych maszyn.

Samolot sprawował się wspaniale. Profil lotu pozwolił nam na przetestowanie systemów samolotu, kontroli lotu i właściwości jezdnych.

kapitan Jennifer Henderson, główny pilot lotu testowego z Waszyngtonu do Seattle

Gigant powraca na niebo

Boeing 737 MAX 10 to najbardziej opłacalny wąskokadłubowy samolot pasażerski na świecie o najniższej średniej cenie za jedno siedzenie. Kadłub maszyny ma 43,8 m długości, rozstaw skrzydeł szerokość 35,9 m, a jednocześnie na pokład może wejść 230 pasażerów. Maksymalny zasięg samolotu to 6100 km. Napędzające go silniki CFM LEAP-1B są o ok. 50% cichsze i 14% wydajniejsze w porównaniu do innych modeli 737 MAX. Samolot powoduje mniejszy hałas i emituje mniej dwutlenku węgla i tlenków azotu od innych maszyn z rodziny. Amerykański gigant ma zamówienia na blisko 500 maszyn, które złożyły m.in. linie United Airlines, Copa Airlines i Virgin Australia. Zamówienia są jednak mniejsze od wcześniejszych przewidywań Boeinga.

Amerykański gigant zdecydował się na dość proste modyfikacje konstrukcji, które nie są obarczone dużym ryzykiem. Aby zwiększyć maksymalną liczbę miejsc, kadłub został wydłużony o ok. 1,7 m. Inżynierowie ulepszyli również podwozie, zapewniając bezpieczniejsze starty i lądowania. Skrzydła samolotu mają zmieniony kształt, dzięki czemu zmniejszono opór aerodynamiczny podczas lotów z małą prędkością.

Warto wspomnieć, że wszystkie samoloty 737 MAX zostały uziemione 13 marca 2019 r. W listopadzie 2020 r. amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) wydała dyrektywę umożliwiającą przywrócenie B737 MAX do lotów z pasażerami po wprowadzeniu odpowiednich poprawek. W styczniu 2021 r. Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej wydała analogiczny dokument.

Samoloty Boeing 737 MAX 10 mają być gotowe do lotów w 2023 r., co oznacza trzyletni poślizg w stosunku do pierwotnych planów.

Chcesz być na bieżąco z CHIP? Obserwuj nas w Google News