Premiera BMW iX. Oto flagowy, jedyny w swoim rodzaju elektryczny SUV BMW

O BMW iX wiedzieliśmy od pewnego czasu, ale dopiero teraz ten flagowy elektryczny SUV BMW, którego marka nazywa mianem SAV (Sport Activity Vehicle) doczekał się wielkiej premiery w swojej produkcyjnej formie.
Premiera BMW iX, elektryczny SUV BMW, BMW iX,
Premiera BMW iX, elektryczny SUV BMW, BMW iX,

BMW iX zawdzięcza określenie “technologicznego flagowca” nie bez powodu, jako że został opracowany od podstaw z myślą o elektrycznym napędzie, co pozwoliło inżynierom na znaczące zmiany względem tego, co BMW X oferowały do tej pory. Wszystko na własnej skórze poznamy jednak dopiero w listopadzie 2021 roku, kiedy to BMW iX zacznie wjeżdżać na rynek na całym świecie. Na ten moment ceny pozostają nieznane, jeśli idzie o Polskę, ale w USA rozpoczną się od 83200$, czyli ponad 300000 zł.

Czytaj też: Volkswagen ID.4 GTX w Polsce. Poznaliśmy ceny wydajnego crossovera

Technologiczne zacięcie BMW iX

Za taką cenę otrzymamy w standardzie pneumatyczne zawieszenie, elektronicznie sterowane amortyzatory, zintegrowany aktywny układ kierowniczy, adaptacyjną lub regulowaną ręcznie rekuperację energii, zintegrowany system ogrzewania i chłodzenia z funkcją pompy ciepła, czy inteligentne termiczne zarządzanie dla akumulatora. 21- lub 22-calowe felgi Air Performance pozostaną dodatkowo płatną opcją, jak zresztą szereg opcji na żądanie w ramach zdalnych aktualizacji.

Wewnątrz czeka na nas w pełni cyfrowy, zakrzywiony zestaw ekranów, obejmujący wyświetlacz wskaźników o przekątnej 12,3 cala i infotainment o przekątnej 14,9 cala, którego napędza system BMW 8 i nowoczesny interfejs z naciskiem na funkcje dotykowe. Po stronie wspomagania odpowiada za nie pięć kamer, pięć radarów i dwanaście czujników ultradźwiękowych do monitorowania otoczenia pojazdu.

Czytaj też: Pierwszy elektryczny Rolls-Royce potwierdzony. Nadchodzi Silent Shadow

Te otwierają dostęp do najszerszego pakietu systemów wspomagających kierowcę, jaki kiedykolwiek był oferowany w modelach BMW. Mowa o wyjątkowym w skali systemów BMW ostrzeganiu przed kolizją czołową podczas skrętu w lewo oraz rowerzystów i pieszych podczas skrętu w prawo. W grę wejdzie też ostrzeganie przed skrzyżowaniem z funkcją hamowania, asystent kierowania i prowadzenia po pasie ruchu o znacznie szerszej funkcjonalności, aktywny tempomat z automatycznym asystentem ograniczeń prędkości, asystent cofania i parkowania z kamerą cofania. Wszystko to w standardzie.

Napęd elektrycznego BMW iX

Na ten moment znamy szczegóły napędu piątej generacji BMW iX xDrive50 i BMW iX xDrive40, ale producent obiecuje, że na rynek z czasem trafi też wydanie M w postaci iX M60 o mocy ponad 600 KM. Wydajniejszy iX xDrive50 sięgnie po silnik elektryczny o mocy 523 KM i 765 Nm momentu obrotowego, podczas gdy iX xDrive 40 będzie bazował na silniku o mocy 326 KM i 630 Nm momentu obrotowego.

Czytaj też: Premiera Rimac Nevera. Oto elektryczny hipersamochód znany jako C_Two

Po stronie osiągów BMW iX xDrive50 zaliczy sprint do setki w 4,6 sekundy, a BMW iX xDrive40 w 6,1 sekundy. Ten pierwszy na jednym ładowaniu (o mocy do 200 kW) przejedzie do 630 km, a ten drugi (ładowanie mocą do 150 kW) 425 KM i nic w tym dziwnego, bo w grę wejdą kolejno 111,5 i 76,6 kWh akumulatory.