Nowy mobilny radar exMHR od izraelskiej RADA wykryje samoloty z odległości 200 km

Skupiająca się na rozwoju radarów izraelska firma RADA Electronic właśnie ogłosiła, że otrzymała potężny zastrzyk gotówki na mobilny radar exMHR zintegrowany z samobieżnym podwoziem. Zamówienia produkcyjne i zobowiązania od nieznanych klientów opiewają na łączną kwotę 5 milionów dolarów, czyli 20,28 mln złotych.
Nowy mobilny radar exMHR od RADA, mobilny radar exMHR, RADA mobilny radar exMHR, radar exMHR, exMHR
Nowy mobilny radar exMHR od RADA, mobilny radar exMHR, RADA mobilny radar exMHR, radar exMHR, exMHR

Powstaje mobilny radar exMHR od RADA Electronic, który właśnie zainteresował anonimowych klientów

Mobilny radar exMHR, to wielozadaniowa platforma impulsowego radaru dopplerowskiego z aktywnym elektronicznie skanowanym układem AESA 4D na bazie GaN (technologii azotku galu) do różnych misji operacyjnych. Bazuje na programowalnej stacji radiolokacyjnej i najnowocześniejszej topologii anteny (wedle ogłoszenia firmy), która składa się z czterech nieruchomych anten chłodzonych pasywnie. Każda z nich waży 150 kilogramów i mierzy 90 x 120 x 30 cm (wysokość, szerokość, grubość), a po stronie zasilania pobiera całe 2500 W.

Czytaj też: Te używane transportery MRAP Polska kupi od USA. Sprawdzamy, co potrafią Cougar

Najnowsze dzieło RADA Electronic ponoć zapewnia zwiększoną dokładność śledzenia wielu obiektów, dzięki unikalnemu systemowi przetwarzania sygnału elektronicznego i algorytmom. Ma zagwarantować tym samym kompleksowe i przystępne cenowo rozwiązania w zakresie obrony aktywnej i przeciwlotniczej. Ma radzić sobie nawet w wymagających środowiskach o dużym natężeniu ruchem lotniczym, czy zanieczyszczonym sygnałami radioelektronicznymi.

Został zaprojektowany z myślą o skoncentrowaniu się na obronie powietrznej krótkiego zasięgu (SHORAD), systemach przeciwlotniczych (C-UAS), pociskach przechwytujących, artyleryjskich i moździerzowych oraz tak zwanych “misji wypełniających luki operacyjne w tych obszarach”. Trafi na wyposażenie lądowych sił, zapewniając im dodatek w zakresie kompleksowej obrony powietrznej.

Czytaj też: Pierwszy na świecie wojskowy hełm smart i to z drukarki. Prace już ruszyły

Po stronie możliwości mobilny radar exMHR wykrywa wielkie transportowe samoloty z odległości 200 kilometrów, duże okręty ze 130 km, myśliwce ze 110 km, a pojazdy, średnie statki, helikoptery użytkowe i średniej wielkości bezzałogowe drony latające (nano-UAV) z 80 km. Pozostałe zagrożenia pokroju moździerza, pocisku, czy bardzo małego UAV wykrywa w zakresie od 18 do 25 km.

Czytaj też: Rosyjski myśliwiec piątej generacji zachwalany. Co potrafi Checkmate?

Ponoć exMHR jest już obecnie w zaawansowanej fazie integracji i testowania, a testy oraz demonstracje w terenie mają rozpocząć się na początku 2022 roku. Dostawy rozpoczną się bardzo szybko, bo przewidziano je na połowę tego samego roku.