Model X-59, który był testowany w NASA Glenn

Pierwsze testy modelu X-59 za nami. Następca Concorde’a coraz bliżej

NASA ma nadzieję, że zakaz komercyjnych lotów naddźwiękowych nad lądem wkrótce zostanie zniesiony. Wszystko dzięki udanym testom samolotu X-59 Quiet SuperSonic Technology (QueSST), który generuje znacznie łagodniejszy grom dźwiękowy niż wycofany blisko 20 lat temu ze służby Concorde.

Inżynierowie NASA z projektu Commercial Supersonic Technology (CST) użyli modelu samolotu X-59 w małej skali i przetestowali go w tunelu aerodynamicznym NASA Glenn, aby zwizualizować technologię redukcji gromu dźwiękowego. X-59 jest nazywany synem Concorde’a, pierwszego komercyjnego samolotu pasażerskiego, który został wycofany z użytku w 2003 r.

Jest to okazja dla zespołu do uzyskania danych przy niskich poziomach dźwięku wytwarzanych w tunelu. Wszystko sprowadza się do naszej zdolności do zmierzenia uderzenia.

Clayton Meyers, zastępca kierownika projektu CST

X-59 nabiera kształtów

Grom dźwiękowy powstaje, gdy łączą się fale uderzeniowe, powstające w wyniku przekroczenia bariery dźwięku przez dany obiekt (1235 km/h). Powstaje ogromna ilość energii dźwiękowej (ok. 110 decybeli), która przypomina grzmot lub eksplozja i można ją usłyszeć z odległości blisko 50 km od obiektu. Dlatego właśnie naddźwiękowe loty komercyjne są zakazane przez Federalną Administrację Lotnictwa (FAA).

Czytaj też: Amerykańscy wojskowi inwestują w Overture – naddźwiękowy samolot pasażerski firmy Boom Technology Inc.

Ale inżynierowie NASA mają pomysł, jak powstający grom dźwiękowy zredukować. Model X-59 w małej skali był testowany przez dwa tygodnie, a wyniki pomiarów były zgodne z symulacjami komputerowymi. Efektem są potencjalnie cichsze loty naddźwiękowe.

Z X-59 chcemy zademonstrować, że możemy zredukować irytujące gromy dźwiękowe do czegoś znacznie cichszego. Celem jest dostarczenie danych dotyczących hałasu i reakcji społeczności do organów regulacyjnych, co może zaowocować nowymi przepisami dotyczącymi lądowych lotów naddźwiękowych. Test dowiódł, że nie tylko mamy cichsze konstrukcje samolotów, ale że mamy również dokładne narzędzia potrzebne do przewidywania hałasu przyszłych samolotów.

John Wolter, główny badacz w teście tunelu aerodynamicznego gromów dźwiękowych X-59

Model pojedzie w marcu do Tokio na dodatkowe testy weryfikacyjne w tunelu aerodynamicznym z Japońską Agencją Badań Kosmicznych (JAXA) i Boeingiem.

Czytaj też: Kiedy powrócą samoloty hipersoniczne?

Pełnowymiarowy X-59 QueSST jest tworzony przez NASA i Lockheed Martin. Oczekuje się, że pierwsze testy samolotu rozpoczną się pod koniec 2022 r. Jeżeli te przejdą pomyślnie, NASA zweryfikuje czy cichy grom dźwiękowy jest także emitowany podczas prawdziwego lotu.