Boeing 777-8F

Największy na świecie, towarowy Boeing 777-8F ma już swojego pierwszego klienta

Boeing 777-8F został zaprojektowany z myślą o maksymalnej wydajności przy zachowaniu jak najwyższych norm ekologicznych. Udało się to uzyskać m.in dzięki nowym skrzydłom z kompozytów z włókna węglowego i nową, bardzo oszczędną konstrukcją silnika.

Producent zarzeka się, że szerokokadłubowy frachtowiec Boeing 777-8 jest w stanie pokonać 8167 kilometrów (4410 mil morskich) na jednym tankowaniu, a jego maksymalna ładowność to 118 ton. Większy zasięg oznacza m.in. zmniejszoną liczbę międzylądowań na trasach długodystansowych, a więc dodatkową redukcję kosztów (za każde lądowanie dane lotnisko pobiera oczywiście opłaty).

Boeing 777-8F to największy dwusilnikowy samolot towarowy na Świecie

Wszystkie inżynieryjne innowacje i ulepszenia zastosowane przy projektowaniu tego modelu dały, według Boeinga, 25-procentową poprawę w takich kwestiach, jak efektywność paliwowa, emisja spalin i całościowy koszt operacyjny. Dla osób interesujących się rynkiem lotniczym, umowa na zakup 34 samolotów 777-8F podpisana między Boeingiem i Qatar Airways nie powinna być żadnym zaskoczeniem.

W końcu Boeing zaprojektował ten model na prośbę Qatar Airplanes, którego przedstawiciele już w 2019 r. domagali się nowego wariantu frachtowca 777X, żeby zastąpić nim już lekko wysłużone 777F. Wartość podpisanej umowy to ok. 20 mld. dol., przy czym zakłada ona, że Qatar Airplanes, jeśli będzie zadowolone ze swoich 34 zamówionych egzemplarzy, może dokupić jeszcze 16 777-8F.

Czytaj również: Oto Boeing Valkyrie II. Samolot, który ma latać z prędkością 6174 km/h

— Boeing ma długą historię budowania wiodących na rynku samolotów towarowych, a Qatar Airways ma zaszczyt być pierwszym klientem 777-8F, samolotu, który nie tylko pozwoli nam jeszcze bardziej ulepszyć naszą ofertę produktową dla naszych klientów, ale także pomaga nam w realizacji naszych celów, aby zapewnić zrównoważoną przyszłość naszej działalności — powiedział Akbar Al Baker, prezes Qatar Airways.

Budowany w zakładzie Boeing Everett w Waszyngtonie pierwszy frachtowiec 777-8 ma zostać dostarczony w 2027 roku. Można zaryzykować stwierdzenie, że Boeing powoli tworzy sobie monopol, jeśli chodzi o towarowy transport lotniczy – już teraz ponad 90 proc. frachtowców to właśnie Boeingi.