Jak sprawdziły się nowe zasobniki walki elektronicznej w praktyce?
Podczas odbywających się w lutym ćwiczeń Winter Fury 22, trzecie Skrzydło Lotnictwa Marines mogło sprawdzić w praktyce m.in. nowy osprzęt do walki elektronicznej (z ang. EW – Electronic Warfare). Mowa dokładnie o zasobnikach walki elektronicznej AN/ALQ-231 Interpid Tiger II, które występują w dwóch wersjach. Na wspomnianych śmigłowcach może znaleźć się wersji (V)3, podczas gdy wariant (V)1 jest przystosowany do zamontowania na samolotach AV-8B Harrier, F/A-18 A++/C/D Hornets oraz KC-130J.
Czytaj też: Strategiczne bombowce B-52 Stratofortress będą najdłużej wykorzystywanymi samolotami wojskowymi
AN/ALQ-231 Intrepid Tiger II to przykład precyzyjnego systemu walki elektronicznej, który przyjmuje postać zewnętrznego zasobnika. Podwiesza się go pod samolotami, czy (w tym przypadku) śmigłowcami UH-1Y Venom i AH-1Z Viper i wykorzystuje w celu realizowania walki elektronicznej.
Czytaj też: Niewidzialni, mobilni i zdolni zatapiać okręty. Nowy pułk piechoty morskiej ma niepokoić sąsiadów USA
O co dokładnie chodzi w jej przypadku? O tym mówił Dylan Wessling, oficer, który brał udział w szkoleniu i wskazał na ważną rolę EW pod kątem zakłócania wykonywania operacji w postaci identyfikacji celu, wymierzenia przeciwko niemu wojsk, ataku i zniszczenia. W skrócie? Tak zwanego łańcucha zabójstwa.
Zagłuszanie komunikacji jest kluczem do przerwania łańcucha zabijania przeciwnika i wykorzystania możliwych luk w jego zabezpieczeniach. Zasobnik AN/ALQ-231 Intrepid Tiger II zapewnia eskadrze możliwości ataku elektronicznego i wsparcia walki elektronicznej, na które jest wysokie zapotrzebowanie, a ono samo ma kluczowe znaczenie w środowisku działań w rejonie wybrzeża morskiego
W praktyce te nowe zasobniki walki elektronicznej o otwartej architekturze i wysokiej elastyczności pozwalają samolotom i śmigłowcom Korpusu Piechoty Morskiej tworzyć rozproszone, połączone w sieć możliwości walki elektronicznej. Mogą je kontrolować operatorzy naziemni, jak i ci w kabinach samolotów i śmigłowców, a samo szkolenie załóg z ich wykorzystania rozpoczęło się już w grudniu 2021 roku. Na początku przeprowadzono zapoznanie załóg z możliwościami i obsługą systemu, a następnie same zasobniki zostały podwieszone pod UH-1Y Venom i doczekały się rozległej demonstracji.