Netflix traci klientów. Reklamy na ratunek! Zaraz… co?

Arkadiusz Dziermański Z-ca Redaktora Naczelnego

Pierwszy raz w ciągu 10 lat, Netflix traci klientów. Winę za to można, podobnie jak w przypadku inflacji w Polsce, zrzucić na Putina i Rosję. Ale to nie tutaj leży problem.

Rekordowy odpływ klientów Netflixa

W I kwartale 2021 roku baza klientów Netflixa powiększyła się o 4 mln osób. W analogicznym okresie 2022 roku było ich już 0,5 mln, zamiast oczekiwanych 2,5 mln. W I kwartale 2022 roku więcej klientów odeszło niż przyszło, efektem czego serwis zakończył kwartał z wynikiem 200 tys. klientów na minusie.

Na efekty nie trzeba było długo czekać. Po ogłoszeniu wyników finansowych, cena akcji firmy spadła o 26%. Konkurencja też traci, ale znacznie mniej. W przypadku Disneya mówimy o 6% i 3,5% w przypadku Warner Bros Discovery.

Czytaj też: iPhone w Plusie już w maju. Teraz dopiero piekło zamarzło

Putinflacja! A nie, to nie to… Rosja faktycznie przyczyniła się do wyników Netflixa, ale to nie tu leży problem

Netflix może swoją sytuację, podobnie jak rządzący w Polsce, zrzucić na Rosję i Putina. To wyjście z rosyjskiego rynku spowodowało, że po raz pierwszy od 2011 roku serwis stracił klientów w ujęciu kwartalnym. Baza subskrybentów zmniejszyła się o 700 tys. klientów właśnie z Rosji.

Ale to nie Rosja jest przyczyną problemów Netflixa. Są nią ceny i oferta serwisu. Netflix jest obecnie jedną z droższych platform VOD, a dodatkowo ofertą zaczyna przegrywać z pędzącą konkurencją. Portfolio Disney+ czy HBO Max jest obecnie trudne do przebicia.

Czytaj też: Test Logitech Lift. Producent odchudził ergonomiczny model MX Vertical

Do oferty Netflixa wracają pewne hity, takie jak Stranger Things i Ozark, ale nawet one nie napawają właścicieli serwisu optymizmem. Przewidują oni, że w ciągu obecnego kwartału z subskrypcji zrezygnują kolejne 2 mln osób.

Netflix ma genialny pomysł na skuszenie klientów i są nim… reklamy! To dzięki nim serwis ma oferować abonamenty w niższej cenie. Część osób może to przekonać, ale inni powiedzą, że konkurencja jakoś może taniej i bez reklam.

Reuters zauważa, że Netflix powinien mocniej szukać nowych klientów w różnych rejonach świata. W Stanach Zjednoczonych abonament opłaca 100 mln gospodarstw domowych i rynek jest tutaj zdecydowanie przesycony. Podbicia wyników trzeba więc szukać na innych kontynentach.