Całkowicie elektryczny samolot NASA X-57 Maxwell z nowym celem. Kierunek? Przestworza!

Znaki na niebie i ziemi jasno wskazują, że NASA posyła swój elektryczny samolot X-57 Maxwell w dobrym kierunku. Z najnowszego ogłoszenia agencji dowiedzieliśmy się, że ta jest obecnie coraz bliższa przeprowadzenia pierwszej próby w locie po tym, jak całkowicie elektryczny samolot X-57 Maxwell z powodzeniem zaliczył swoje testy naziemne. Dla przypomnienia, to jeden z “samolotów X” NASA, do których zalicza się również X-59 QueSST oraz X-43A.
Całkowicie elektryczny samolot NASA X-57 Maxwell,elektryczny samolot NASA X-57 Maxwell, NASA X-57 Maxwell,
Całkowicie elektryczny samolot NASA X-57 Maxwell,elektryczny samolot NASA X-57 Maxwell, NASA X-57 Maxwell,

Elektryczny samolot NASA X-57 Maxwell

Historia samolotu X-57 Maxwell rozpoczęła się w 2016 roku i dotyczyła części projektu badawczego SCEPTOR. Stojący za nim cel obejmuje zbudowanie niskoemisyjnego samolotu z napędem elektrycznym, aby sprawdzić, czy w dobie obecnej technologii taka maszyna nadawałaby się do komercyjnego transportu. W tym celu przerobiła samolot Tecnam P2006T włoskiej produkcji, dodając do niego dwa silniki elektryczne firmy Joby Aviation w miejsce oryginalnych silników Rotax.

Czytaj też: Ile trwa sekunda? Precyzyjne zegary dostarczą odpowiedzi na to pytanie

Projekt X-57 wniósł znaczący wkład w dziedzinę napędu elektrycznego samolotów jako pionierski projekt budujący bazę wiedzy, która wpływa na standardy przemysłowe i przyczynia się do przyszłych demonstracji pojazdów elektrycznych– stwierdziła Heather Maliska, kierownik projektu X-57 w Centrum Badań Lotów Armstronga NASA w Edwards w Kalifornii.

Czytaj też: Pierwszy w branży układ bezpieczny kwantowo. Firma IMB zaprezentowała Telum

W ostatnim czasie, całkowicie elektryczny samolot zakończył kompleksowe testy naziemne, dzięki czemu zbliżył się do momentu swojego startu, który wedle ogłoszenia z października 2021 roku, ma odbyć się jeszcze w tym roku. Podczas niego wykaże, czy rzeczywiście potencjalnie unikalna konstrukcja skrzydła o wysokim współczynniku kształtu zapewnia odpowiednio wysoką wydajność podczas lotu z napędem elektrycznym.

Czytaj też: Electron przechwycony w powietrzu! Wielki sukces Rocket Lab, ale jest jeszcze sporo pracy

Jest to o tyle ważne, że na podstawie wyników testów X-57 dowiemy się, czy przedsięwzięty wysiłek doprowadzi do lotów komercyjnych i rozpowszechnienia się samolotów elektrycznych. Obecne szacunki możliwości tego całkowicie elektrycznego samolotu NASA wspominają o zasięgu około 160 km i możliwości rozwinięcia prędkości do 276 km/h.