Stany kwantowe nie muszą być niszczone w komputerach kwantowych. Wystarczy prosty trik

Stany kwantowe wcale nie muszą być niszczone, podczas wykonywania pomiarów układów. Nowe badania mogą być prawdziwą trampoliną dla rozwoju komputerów kwantowych.
Hybrydowy chip kwantowy zbudowany przez naukowców z ETH Zurich

Mówiąc o układach kwantowych, na myśl przychodzą fotony, jony i atomy lub elektrony rozprzestrzeniające się w krysztale. Bardziej egzotyczne są prawdziwe mechanicznie układy kwantowe, czyli masywne obiekty, w których ruch mechaniczny (np. drgania) jest skwantowany.

W eksperymentach obserwowano już najważniejsze cechy kwantowe, w tym porcjowanie energii i stany splątane. To jednak pierwszy krok, a znacznie bardziej złożone jest wykorzystanie tych właściwości w urządzeniach. Grupa prof. Yiwen Chu z Laboratorium Fizyki Ciała Stałego ETH Zurich dokonała znaczącego postępu w tym kierunku. W czasopiśmie Nature Physics opisano ekstrakcję informacji z mechanicznego układu kwantowego bez niszczenia cennego stanu kwantowego.

Fizycy z ETH użyli płyty z wysokiej jakości szafiru o grubości mniejszej niż 0,5 mm. Na jej wierzchu znajduje się cienki przetwornik piezoelektryczny, który może wzbudzać fale akustyczne, odbijane od spodu, w ten sposób rozchodząc się w ściśle określonej objętości wewnątrz płyty. Te wzbudzenia są zbiorowym ruchem dużej liczby atomów, ale są skwantowane i mogą być poddane operacjom kwantowym w bardzo podobny sposób, jak stany kwantowe atomów, fotonów i elektronów. Co ciekawe, możliwe jest połączenie rezonatora mechanicznego z innymi układami kwantowymi, a w szczególności z kubitami nadprzewodnikowymi. Są to maleńkie układy elektroniczne, w których elektromagnetyczne stany energetyczne są skwantowane i stanowią jedną z wiodących platform do budowy skalowalnych komputerów kwantowych.

Czytaj też: Nowy nadprzewodnik przyspieszy komputery kwantowe 400 razy. Jego twórca przewiduje wiek nadprzewodników

W takich hybrydowych urządzeniach kubit-rezonator można połączyć to, co najlepsze z dwóch światów. Wysoko rozwinięte możliwości obliczeniowe kubitów nadprzewodnikowych mogą być wykorzystane w synchronizacji z wytrzymałością i długim czasem życia trybów akustycznych, które mogą służyć jako pamięci kwantowe lub przetworniki. Do takich zastosowań nie wystarczy jednak samo sprzężenie stanów kubitów i rezonatorów. Bezpośredni pomiar stanu kwantowego w rezonatorze niszczy go, uniemożliwiając powtórzenie pomiarów. Zamiast tego potrzebna jest możliwość pozyskiwania informacji o mechanicznym stanie kwantowym w bardziej delikatny, dobrze kontrolowany sposób.

Fizycy z ETH Zurich zademonstrowali protokół tworzenia tzw. kwantowych pomiarów nieniszczących. W ich eksperymentach podczas pomiarów nie dochodziło do bezpośredniej wymiany energii między nadprzewodzącym kubitem a rezonatorem akustycznym. Zamiast tego właściwości kubitu zależały od liczby fononów w rezonatorze akustycznym, bez potrzeby bezpośredniego “dotykania” mechanicznego stanu kwantowego.

Zanim możliwe będzie wprowadzenie takich protokołów korekcji błędów, konieczne jest dalsze udoskonalenie systemu hybrydowego, w szczególności w celu poprawy wierności operacji. To jednak nie wszystko – w literaturze naukowej można znaleźć wiele ciekawych propozycji teoretycznych dotyczących protokołów informacji kwantowej oraz badań podstawowych, które korzystają z faktu, że akustyczne stany kwantowe znajdują się w masywnych obiektach.