Beton ze zużytych opon może zrewolucjonizować branżę budowlaną i transportową

Naukowcy stworzyli innowacyjny beton, który zamiast konwencjonalnych kruszyw, jak żwir czy fragmenty skał, składa się z gumy ze zużytych opon. Takie rozwiązanie jest wydajne i w pełni ekologiczne.
Nowy beton składający się ze zużytych opon, a nie kruszywa

Nowy beton składający się ze zużytych opon, a nie kruszywa

Zespół uczonych z RMIT University stworzył nowy, bardziej ekologiczny beton, który może zrewolucjonizować branżę transportową. Szczegóły zostały opisane w czasopiśmie Resources, Conservation & Recycling.

Nasze odkrycia obalają popularną teorię na temat tego, co można osiągnąć dzięki cząstkom gumy z recyklingu w betonie. Wykazaliśmy, że to postrzegane od dziesięcioleci ograniczenie dotyczące stosowania dużych ilości grubych cząstek gumy w betonie może być teraz pokonane. Technika obejmuje wykorzystanie nowo zaprojektowanych form odlewniczych do kompresji grubego kruszywa gumowego w świeżym betonie, który zwiększa wydajność materiału budowlanego.Mohammad Momeen Ul Islam z RMIT University, główny autor badania

Czytaj też: Beton staje się znacznie wytrzymalszy. Sekret tkwi w bakteriach

Jak stworzono innowacyjny beton?

Innowacyjny beton bazuje na technice opracowanej przez prof. Yufei Wu z RMIT University i prof. Yingwu Zhou z Shenzhen University. Nowy proces produkcyjny odblokuje korzyści środowiskowe i ekonomiczne. Obecnie składanych jest kilka wniosków patentowych, aby kontynuować ochronę tej technologii.

Ponieważ znaczna część typowego betonu to grube kruszywo, zastąpienie tego wszystkiego gumą z zużytych opon może znacznie zmniejszyć zużycie zasobów naturalnych, a także rozwiązać główne wyzwanie środowiskowe, co zrobić ze zużytymi oponami.Prof. Jie Li z RMIT University
Beton stworzony przez naukowców z RMIT University

Statystyki wskazują, że do 2030 r. na całym świecie będzie się pozbywać około 1,2 mld zużytych opon rocznie. Bardziej “zielony” i lżejszy beton mógłby również znacznie zmniejszyć koszty produkcji i eksploatacji środków transportu.

Byłoby to korzystne dla szeregu projektów rozwojowych, w tym tanich projektów mieszkaniowych w wiejskich i odległych częściach Australii i innych krajach na całym świecie.Prof. Jie Li

Proces technologiczny może być łatwo skalowany, pozwalając na tworzenie prefabrykatów betonowych w dowolnych miejscach na świecie. Po udanych testach, naukowcy z RMIT University teraz planują sprawdzić, jak sprawdza się on w elementach strukturalnych.