pociąg

Problem z dwutlenkiem węgla rozwiązany? Ten pociąg potrafi go wychwytywać podczas zwykłej jazdy

Spotkaliśmy już wiele urządzeń wychwytujących dwutlenek węgla z atmosfery, ale takiego jeszcze nie było. Amerykańska firma postanowiła skonstruować pociąg z technologią do zbierania CO2 z powietrza. Energia do tego procesu będzie pobierana z paneli słonecznych oraz z hamowania rekuperacyjnego. Jeśli rozwiązanie technologiczne trafi do masowej produkcji, to może stać się cennym środkiem do chociaż częściowej redukcji ilości dwutlenku węgla w atmosferze oraz sprawi, że przejazd pociągiem stanie się całkowicie neutralny dla klimatu.

Amerykańska firma CO2Rail przedstawiły niezwykły projekt pociągu z panelami słonecznymi i technologią do wychwytywania dwutlenku węgla z atmosfery. Jest to , zdaniem twórców, pierwszy całkowicie neutralny klimatycznie pojazd szynowy na świecie. Jak dokładnie działa?

Jeden z wagonów jest wyposażony w urządzenie do zbierania CO2 z atmosfery podczas jazdy. Bez żadnych dodatkowych wentylatorów powietrza wlatuje przez przedni otwór, następnie dwutlenek węgla zostaje zmagazynowany w wagonie, a z tylnego otworu wypuszczane jest czyste powietrze pozbawione cieplarnianego gazu.

Do całego procesu potrzeba dużo energii, która będzie pochodziła z dwóch głównych źródeł – słońca i hamowania. Na ścianie wagonu zamontowane będą panele słoneczne. Ponadto energia elektryczna będzie produkowana podczas hamowania składu pociągu – wykorzystany będzie mechanizm hamowania rekuperacyjnego (energia kinetyczna zwalniającego pociągu zostaje zamieniona na energię elektryczną zamiast na cieplną).

Czytaj też: Czym jest stealth? Opisujemy sztukę ukrywania się przed wrogiem, czyli nowoczesny kamuflaż

Pociąg do zbierania CO2. Jak będzie skuteczny ten system?

Na łamach czasopisma Future Energy został opublikowany techniczny opis ekologicznej metody CO2Rail. Jak podają autorzy, łączna roczna wydajność wszystkich pojazdów szynowych z tą technologią obejmie 0,45 gigaton do 2030 roku, 2,9 gigaton do 2050 roku i 7,8 gigaton do 2075 roku. Wszystko zależy od ilości wyprodukowanych składów – pierwsze wagony sekwestrujące dwutlenek węgla będą w stanie zebrać w ciągu roku około 3000 ton tego gazu.

Czytaj też: Jedno kliknięcie wystarczy, by morska woda zamieniła się w pitną

Konstruktorzy podkreślają, że wagony z urządzeniami do wychwytywania CO2 mogą być podczepiane do zwykłych składów pociągów towarowych i pasażerskich, więc tak naprawdę stosowanie tej technologii nie będzie praktycznie nic kosztować, bo oczyszczanie powietrza będzie zachodzić niejako „przy okazji”.