Lotnictwo USA zacznie dbać o klimat. Poznaliśmy plan ograniczenia emisji

Wedle raportu z 2019 roku amerykańskie wojsko było wtedy jedną z większych instytucji zanieczyszczających klimat na świecie. Gdyby wszystkie amerykańskie operacje wojskowe były postrzegane w formie jednego narodu, to jego emisja gazów cieplarnianych uplasowałaby go na 47 miejscu największych emitentów na świecie. Nic więc dziwnego, że osoby decyzyjne w wojsku chcą to zmienić i celują nie tylko w elektryczne pojazdy, ale też zmiany na poletku lotnictwa. Niedawno Departament Sił Powietrznych oficjalnie stwierdził, że musi zmniejszyć swój ślad węglowy i zużycie energii, a także zmodernizować swoją infrastrukturę i obiekty w ramach swojego nowego planu przeciwdziałania zmianom klimatycznym.
jądrowy mikroreaktor Sił Powietrznych USA, mikroreaktor Sił Powietrznych USA
jądrowy mikroreaktor Sił Powietrznych USA, mikroreaktor Sił Powietrznych USA

Poznaliśmy szczegóły tego, jak lotnictwo USA zacznie dbać o klimat

Szczegóły tego planu poznaliśmy w środę za sprawą opublikowanego dokumentu Climate Action Plan. W nim zawarto wiele konkretnych dat oraz celów, które siły powietrzne chcą zrealizować. Ta gałąź wojska USA skupi się na “uekologicznieniu”:

  • baz operacyjnych z planem zwiększenia odnawialnych źródeł energii i postawienia na generatory jądrowe (testy wykażą potencjał już w 2028 roku fiskalnym)
  • samolotów poprzez ulepszenie ich wydajności, co doprowadzi do znaczącego zmniejszenia zużycia paliwa lotniczego
  • pojazdów wsparcia taktycznego, wymieniając je na warianty elektryczne do 2035 roku fiskalnego

Czytaj też: Jak żagle ograniczyły zużycie paliwa monstrualnego supertankowca?

Zdecydowanie najważniejszymi zmianami dla Sił Powietrznych USA jest ulepszenie, zmodernizowanie i nawet wymienienie wielu z obecnych samolotów lub ich silników. Nic dziwnego, jako że paliwo lotnicze stanowi ponad 80% zużycia energii tej gałęzi wojska. W tym celu przyspieszeniu ulegną projekty dążące do samolotów stałopłatowych o konstrukcji mieszanej, których to projekt w jeszcze większym stopniu łączy korpus ze skrzydłami, co zmniejsza opór, a tym samym zwiększa aerodynamikę i w efekcie efektywność paliwową. Wedle raportu mowa o oszczędnościach rzędu nawet 30%.

Czytaj też: Przełomowy system kontrolowania dronów. Brytyjska armia wydała werdykt po testach MESH

Dodatkowo Siły Powietrzne współpracują również z firmami obronnymi nad unowocześnieniem istniejących samolotów poprzez zastosowanie technologii zmniejszających opór powietrza, przyjęcie lepszych technologii związanych z silnikami, jak i wykorzystania większej ilości systemów symulacji i rozszerzonej rzeczywistości do szkolenia. Wysiłki w tej kwestii wspomoże też nowy program o nazwie Mission Execution Excellence Program (MEEP), który ma na celu zebranie pomysłów od lotników i przyjęcie najlepszych praktyk z lotnictwa komercyjnego, aby znaleźć sposoby na bardziej efektywne wykorzystanie paliwa.