NASA gotowa przekroczyć prędkość dźwięku w nowy sposób. X-59 gotowy do lotu

Minęło 75 odkąd pierwszy grom dźwiękowy wybrzmiał nad kalifornijską pustynią. Teraz NASA planuje to powtórzyć, ale w nieco inny sposób. Naddźwiękowy samolot X-59 jest gotowy, by ponownie wznieść się w powietrze.
X-59

X-59

14 października 1947 r. zespół naukowców złożony z inżynierów i pilotów Narodowego Komitetu Doradczego Aeronautyki (NACA), Sił Powietrznych USA oraz firmy Bell przekroczył barierę dźwięku, która do tej pory była uważana za nieprzekraczalną. Teraz NASA jest gotowa, by dokonać tego ponownie, ale w nieco inny sposób. W przyszłości ponownie będziemy podróżować z prędkością naddźwiękową.

Pierwszy lot naddźwiękowy był ogromnym osiągnięciem – spójrzcie, jak daleko zaszliśmy od tego czasu. To, co robimy teraz, jest kulminacją dużej części pracy sprzed 75 lat.Catherine Bahm z NASA

Loty naddźwiękowe coraz bliżej

Zespół Low Boom Flight Demonstrator, którym kieruje Catherine Bahm, ma za zadanie stworzenie i udoskonalenie X-59, eksperymentalnego samolotu, który jest centrum projektu Quesst. NASA zamierza udowodnić, że X-59 może latać szybciej niż dźwięk bez generowania gromów dźwiękowych, które doprowadziły do zakazu lotów naddźwiękowych nad kontynentami w 1973 r.

Plan obejmuje przelot X-59 nad kilkoma miastami (różnej wielkości), aby zbadać, jak ludzie reagują na cichsze gromy dźwiękowe, które są wytwarzane. Możliwe wręcz, że nic nie usłyszą. Odpowiedzi społeczności zostaną przekazane władzom, które następnie rozważą napisanie nowych zasad, aby znieść zakaz.

Kiedy (a nie “jeżeli”) tak się stanie, będzie to kamień milowy w lotnictwie, otwierający erę, w której pasażerowie linii lotniczych będą mogli wskoczyć do naddźwiękowego odrzutowca po śniadaniu w Los Angeles, a na lunch być w Nowym Jorku.

Badania nad lotami naddźwiękowymi były kontynuowane zarówno z powodów wojskowych, jak i czysto naukowych. Samoloty X, które powstały po X-1, przesuwały granice lotu wyżej i szybciej. Coraz bardziej zaawansowane komputery i narzędzia badawcze w tunelach aerodynamicznych poszerzały wiedzę inżynierów. Naukowcy zrozumieli, jak kształt samolotu może złagodzić grom dźwiękowy. Testy X-59 udowodniły, że możliwe jest przekroczenie Mach 1 bez generowania klasycznego gromu dźwiękowego.

Czytaj też: Naziemne testy X-59 zakończone. NASA sprawdziła wytrzymałość swojego naddźwiękowego samolotu

Wśród inżynierów krąży dowcip, że X-59 przekroczył barierę dźwięku i od tego czasu NASA próbuje to naprawić. Coen nie widzi tego w ten sposób. Zamiast tego, nową przeszkodą dla lotu naddźwiękowego jest ograniczenie prędkości ze względu na negatywny wpływ gromu dźwiękowego.

Pierwszy lot X-59 jest planowany na początek 2023 roku.