Microsoft przełamie duopol Apple’a i Google’a? Sklep z grami mobilnymi Xbox trafi do wszystkich

Przejęcia przez Microsoft Activision Blizzard da firmie znacznie więcej możliwości, niż mogliśmy przypuszczać. Umowa jest bowiem kluczem do przełamania potęgi, jaką od lat na rynku mobilnym są sklepy z aplikacjami Apple’a i Google’a. Tak, dobrze się domyślacie — Microsoft szykuje swój sklep grami mobilnymi Xbox, a unijne prawo mu w tym pomoże.
Microsoft przełamie duopol Apple’a i Google’a? Sklep z grami mobilnymi Xbox trafi do wszystkich

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to w 2024 roku Microsoft uruchomi sklep z grami mobilnymi

Jeśli śledzicie głośną sprawę przejęcia przez giganta z Redmond growej potęgi, jaką jest Activision Blizzard, to zapewne wiecie, że umowa od miesięcy jest blokowana przez różne organy regulacyjne. Dziś jednak nie o samym przejęciu będziemy mówić, a o tym, jakie możliwości (poza tymi najbardziej oczywistymi) da Microsoftowi. Szef Xbox, Phil Spencer, ujawnił bowiem, że jeśli umowa zostanie w końcu sfinalizowana, już w przyszłym roku Microsoft uruchomi sklep z grami mobilnymi Xbox. Nie jest to informacja nowa, bo jeszcze w zeszłym roku firma zapowiedziała takie przedsięwzięcie, podkreślając, że sklep pozwoli jej przyciągnąć graczy do nowej platformy mobilnej.

Czytaj też: Umowa Microsoftu z Activision Blizzard pod znakiem zapytania. Jest veto Federalnej Komisji Handlu

Kluczem do tego jest jednak Activision Blizzard, który wniesie swoją wiedzę i bibliotekę, dając tym samym możliwość konkurowania z mobilnymi królami, którymi bez wątpienia są Google i Apple.

Chcemy być w stanie oferować Xbox i treści zarówno od nas, jak i naszych zewnętrznych partnerów na każdym ekranie, na którym ktoś chciałby grać. Dzisiaj nie możemy tego zrobić na urządzeniach mobilnych, ale chcemy budować świat, w którym stanie się to możliwe. I taki świat nadchodzi – powiedział Phil Spencer w wywiadzie dla Financial Times.

Sklep będzie zaprojektowany w ten sposób, by realnie konkurować z Google Play i App Store i będzie opierał się na takich tytułach, jak Call of Duty: Mobile i Candy Crush Saga, dwóch niezwykle popularnych grach wydanych odpowiednio przez Activision i King.

Kluczem do sukcesu nie jest jednak tylko sfinalizowanie przejęcia growego giganta. Ogromną rolę odegrają w tym również organy regulacyjne, zwłaszcza UE ze swoją ustawą o rynkach cyfrowych. Nowe prawo ma bowiem zmusić Google’a i Apple’a do zmiany sposobu dystrybucji aplikacji na urządzeniach mobilnych i otworzyć swoje platformy oraz sklepy na konkurencję. Oczekuje się, że już od marca przyszłego roku Unia zacznie egzekwować nowe prawo, jednak to może się opóźnić w sytuacji, gdy którykolwiek z gigantów zdecyduje się odwołać.

Słowa Spencera sugerują, że Microsoft jest w stanie dostosować aplikacje Xbox i Xbox Game Pass do gier i sprzedaży subskrypcji na urządzeniach mobilnych w mgnieniu oka. Dodatkowo, sklep mobilny Xbox umożliwiłby również programistom prowadzenie własnych sklepów z aplikacjami na platformie mobilnej Microsoft Xbox. Takie podejście w połączeniu z niedawnymi umowami licencyjnymi zawartymi z Nintendo i Nvidią, mogą sprawić, że Unia Europejska przychylniej spojrzy na umowę przejęcia Activision Blizzard. Czasu w tym przypadku nie zostało dużo, bo tylko do 25 kwietnia, a jak twierdzi Reuters – wszystko ostatecznie ma rozegrać się na korzyść giganta z Redmond.

Jednak nawet pozytywna decyzja UE nie gwarantuje Microsoftowi sukcesu. Wszystko zależy bowiem od Federalnej Komisji Handlu (FTC) i brytyjskich organów regulacyjnych. A te wciąż nie chcą zgodzić się na umowę. Być może coś się w tej sprawie zmieni, bo niedawno pracownicy FTC zażądali od Microsoftu dokumentów dotyczących „ekosystemu gier nowej generacji”, co może odnosić się właśnie do planowanego sklepu z grami mobilnymi Xbox. Czasu jest coraz mniej, planów coraz więcej, a my jesteśmy jeszcze bardziej ciekawi wyników tej potyczki, bo sfinalizowanie umowy przejęcia Activision Blizzard zmieni nie tylko rynek gier, ale także układ sił na urządzeniach mobilnych.