Kwantowa rewolucja na horyzoncie. Rekonfigurowalna elektronika w skali nano już tu jest

Elektronika w skali nano jest sama w sobie imponująca, ale to nic na tle tego, co właśnie zdołali osiągnąć naukowcy. Stworzyli bowiem rekonfigurowalną elektronikę w tej właśnie skali, która może przysłużyć się zwłaszcza kwantowym badaniom.

Jest bardzo mała i może się zmieniać. Otorekonfigurowalna elektronika w skali nano w skrócie

Wspominając o skali nano, mam na myśli wielkość tak małą, że wykorzystuje się nią do opisywania odległości między cząsteczkami oraz długości fal światła widzialnego, a nawet UV. Jej przedrostek jest przecież jedną miliardową, czyli 10-9, z którą to od lat utożsamiamy układy półprzewodnikowe, których tranzystory mierzymy właśnie w nanometrach. Rekonfigurowalna elektronika w tej skali może więc otworzyć furtki, które do niedawna wydawały się niemożliwe do sforsowania.

Czytaj też: Wiemy, dlaczego sieci są stabilne. Na rozwiązanie tej zagadki czekaliśmy 50 lat

Naukowcy stworzyli bowiem nie byle jaki nowy rodzaj elektroniki, a coś, co może dać życie nano-urządzeniu elektrycznemu, które może zmieniać kształt i rozmiar mimo swojego stanu stałego i statycznego. Mowa więc o możliwości zmieniania natury urządzeń elektronicznych na bieżąco, które to może zrewolucjonizować m.in. badania materiałów kwantowych na poziomie atomowym poprzez zapewnienie badaczom większej elastyczności i kontroli nad eksperymentami.

Tak przynajmniej wyczytałem i sprawdziłem w badaniu, jakim pochwalili się naukowcy. Oficjalne opracowanie ich osiągnięcia wspomina, że te nano-urządzenia elektroniczne składają się z pojedynczych warstw grafenu przyłączonych do złotych drutów. Te z kolei mogą być łatwo przekształcane w różne konfiguracje dzięki niskiemu tarciu na powierzchni specjalnych kryształów zwanych materiałami van der Waalsa. Na papierze wszystko wygląda świetnie i tak, jakby zostało kompleksowo zaprojektowane przez najlepszych specjalistów, ale w praktyce fizycy nie spodziewali się, że to zadziała i odkryli ją przypadkowo podczas pomiarów.

Czytaj też: To zjawisko jest widoczne tylko kilka razy na 100 lat. Udało się je uwiecznić na zdjęciach

Uważam jednak, że to odkrycie może zostać szybko zapomniane. Tak to już jest, że kiedy tylko naukowcy opracują nową, potencjalnie rewolucyjną technologię, to najpierw jest o niej głośno przez kilka dni, a następnie słuch o niej ginie na kilka miesięcy, lat, a często nawet na zawsze. Dzieje się tak, jeśli zespół nie zdołał przepchnąć swojego osiągnięcia “dalej”, budując na nim kolejną pracę, a opublikowane badanie nie zainteresowało innych specjalistów do wykorzystania go we własnej pracy.

Czytaj też: To ona zrobiła gigantyczne bąble w centrum galaktyki. Teraz dotarła do Ziemi

Czy tak będzie z dziełem badaczy z University of California, którzy sprawili, że rekonfigurowalna elektronika w skali nano przestała być ciągle odległym marzeniem? Aktualnie trudno cokolwiek sensownego na ten temat napisać, bo pokaże to dopiero czas. Aktualnie jej zastosowania są bardzo ograniczone.