Porównanie jakości obrazu
O tym czym jest path tracing napisał artykuł Mateusz. Znajdziecie w nim wyjaśnienie różnic w stosunku do ray tracingu czy też samej rasteryzacji. W tym artykule skupimy się na samej wydajności najnowszej serii kart graficznych, czyli modeli RTX 4090, RTX 4080, RTX 4070 Ti i RTX 4070. Najpierw jednak zobaczcie screeny. Poniżej znajdziecie porównanie braku jakiegokolwiek ray tracingu do path tracingu.
Czytaj też: The Last of Us Part I – test wydajności kart graficznych Nvidia
Zerknijcie też na poniższe screeny, które porównują ustawienia ray tracing: niewiarygodny do path tracingu.
Przeprowadzone testy
Testy wykonaliśmy przy ustawieniach Ultra. Są również dodatkowe przy DLSS: Jakość oraz dodanym włączonym generatorze klatek. W testach wykorzystaliśmy wbudowany w grę benchmark. Zastosowane sterowniki to Nvidia Game Ready 531.41 i 531.42 w przypadku RTX 4070. Testy wykonywaliśmy 3 razy lub do uzyskania powtarzalności. Na wykresach znajdziecie karty, które w danej konfiguracji zapewniały wyniki pozwalające na wykonanie testów.
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F04%2FPath-tracing-w-Cyberpunk-2077.-Testujemy-wydajnosc-kart-RTX-4000.jpg&w=1600&q=85)
Testy w rozdzielczości 1920 x 1080
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F04%2FTesty-Cyberpunk-2077-path-tracing-1.jpg&w=1600&q=85)
W pierwszej z rozdzielczości przy samym path tracingu możecie płynnie grać na RTX 4090, który osiąga powyżej 60 fps. RTX 4080 i RTX 4070 Ti mają 1% poniżej powyżej 30 fps, więc też możecie próbować rozgrywki. RTX 4070 wymaga już włączenia DLSS. Widać już po tej rozdzielczości, że wyniki są niskie.
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F04%2FTesty-Cyberpunk-2077-path-tracing-7.jpg&w=1600&q=85)
Włączenie DLSS w trybie Jakość sprawia, że nawet RTX 4070 średnio osiąga prawie 60 fps. Na pozostałych kartach spokojnie możecie cieszyć się z rozgrywki w ponad 60 fps. W tej rozdzielczości wystarczy tak naprawdę włączenie tej opcji, aby cieszyć się z płynnej rozgrywki na kartach RTX 4000.
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F04%2FTesty-Cyberpunk-2077-path-tracing-4.jpg&w=1600&q=85)
Zawsze też możecie dodać generator klatek (FG – frame generator). W takim przypadku na wszystkich kartach osiągnąłem średnio powyżej 100 fps, co jest bardzo dobrym wynikiem i gwarantuje fajne wrażenia z rozgrywki.
Testy w rozdzielczości 2560 x 1440
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F04%2FTesty-Cyberpunk-2077-path-tracing-2.jpg&w=1600&q=85)
Przy 2560 x 1440 już żadna z kart nie uzyskuje średnio 60 fps. W tej rozdzielczości tak naprawdę rozgrywka będzie w miarę rozsądna na RTX 4090. Nawet RTX 4080 uzyskuje niski 1% poniżej, więc DLSS zdecydowanie jest wskazany przy wszystkich modelach.
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F04%2FTesty-Cyberpunk-2077-path-tracing-8.jpg&w=1600&q=85)
Sam DLSS w trybie Jakość już znacznie poprawia sytuację. Średnio 60 fps osiąga RTX 4080 i RTX 4090, pozostałe karty również notują wzrost wydajności. Jeśli jednak macie RTX 4070 lub RTX 4070 Ti to przyda się generator klatek do wyższych wyników.
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F04%2FTesty-Cyberpunk-2077-path-tracing-5.jpg&w=1600&q=85)
Włączenie tej funkcji powoduje, że na wszystkich kartach osiągniecie średnio 60 fps. Pamiętajcie jednak, że pozostała nam jeszcze jedna rozdzielczość, więc 62,2 fps przy generatorze klatek nie jest wysokim wynikiem i w 3840 x 2160 będzie znacznie słabiej. Natomiast na RTX 4080 i 4090 możecie liczyć na średnio około i ponad 100 fps.
Testy w rozdzielczości 3840 x 2160
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F04%2FTesty-Cyberpunk-2077-path-tracing-3.jpg&w=1600&q=85)
Bez DLSS Cyberpunk 2077 przy path racingu jest niegrywalny na wszystkich kartach. Wyniki są tragiczne i nawet nie ma co odpalać gry na takich ustawieniach.
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F04%2FTesty-Cyberpunk-2077-path-tracing-9.jpg&w=1600&q=85)
DLSS: Jakość niewiele poprawia sytuację i tylko RTX 4090 pozwala na w miarę płynną rozgrywkę. Na pozostałych kartach zanotowałem średnio poniżej 30 fps, więc tutaj również te ustawienia lepiej sobie odpuścić lub włączyć DLSS w innym trybie.
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F04%2FTesty-Cyberpunk-2077-path-tracing-6.jpg&w=1600&q=85)
Dodanie generatora klatek poprawia sytuację, ale też świetnie nie jest. Jedynie RTX 4090 osiąga średnio powyżej 60 fps, pozostałe karty notują niższe wyniki. Tutaj warto jednak rozważyć DLSS w trybie Wydajność, który powinien zagwarantować lepsze wyniki i płynniejszą rozgrywkę.
Czytaj też: Test Nvidia GeForce RTX 4070 Founders Edition
Podsumowanie
Path tracing w Cyberpunk 2077 zabija wydajność nawet najwydajniejszych kart graficznych. Świetnym przykładem na to jest rozdzielczość 3840 x 2160, gdzie nawet RTX 4090 osiąga średnio 22 fps. Nawet DLSS Jakość nie pozwala na uzyskanie średnio 60 fps i dopiero włączenie generatora klatek to umożliwia. Na pozostałych kartach, jeśli chcecie uzyskać średnio 60 fps, konieczne będzie włączenie innego ustawienia DLSS, np. Wydajność. Na pozostałych rozdzielczościach nie jest lepiej i w 2450 x 1440 żadna z kart nie uzyskuje średnio 60 fps bez DLSS, a w Full HD umożliwia to tylko RTX 4090.
Widać więc, że bez DLSS nie obejdzie się. Technologia Nvidii jest tak naprawdę niezbędna do rozgrywki i wreszcie można zrozumieć, po co generator klatek na najwydajniejszych jednostkach. Bez niego przy maksymalnych ustawieniach i DLSS: Jakość nie uzyskacie średnio 60 fps przy path tracingu. Możliwe więc, że technologia ta będzie szerzej wykorzystywana przy promocji kolejnych generacji kart, które na pewno będą sobie lepiej z nią radziły oraz do promocji samego DLSS, w tym generatora klatek. Pytanie, które należy sobie postawić to czy same zmiany w obrazie, w szczególności w porównaniu do ray tracingu, są warte aż tak niskich wyników wydajności testowanych kart graficznych? Dajcie znać, co o tym sądzicie.