Wulkaniczna elektronika ratunkiem dla planety. Naukowcy zastąpili chemikalia wodą

Zespół badaczy odkrył sposób na zrewolucjonizowanie produkcji PANI, czyli polianiliny, będącej kluczowym elementem elektronicznych urządzeń. Taka oto “wulkaniczna elektronika” może być ratunkiem dla planety.

Innowacyjny sposób produkcji PANI. Taka wulkaniczna elektronika ma szanse zmniejszyć wpływ technologii na Ziemię

PANI to powszechnie wykorzystywany w elektronice polimer przewodzący, który ma wiele zastosowań w elektronice i nie tylko. To z jego wykorzystaniem tworzy się powłoki antystatyczne, folie ekranujące zakłócenia elektromagnetyczne, powłoki antykorozyjne, przezroczyste przewodniki, czujniki, urządzenia elektrochromowe, ogniwa paliwowe i aktywne elementy elektroniczne. PANI może być również wykorzystywany do tworzenia nanokompozytów po jego połączeniu z metalami, tlenkami metali i nanomateriałami węglowymi, które zwiększają jego właściwości i wydajność w zastosowaniach elektrochemicznych.

Czytaj też: Naukowcy zajrzeli do wnętrza protonu. Jego masa nie wypełnia jego rozmiarów

Sapphire laminatowy recykling kart Radeon RX 6900 XT, Radeon RX 6900 XT, recykling Radeon RX 6900 XT,

Zwykle produkcja PANI obejmuje wykorzystanie toksycznych rozpuszczalników, które nie mają nic wspólnego z ekologiczną produkcją, co tym samym szkodzi środowisku i nie jest zgodne z ekologiczną produkcją. Naukowcy odkryli jednak, że wulkaniczna woda źródlana zawiera wystarczająco dużo kwasu i utleniacza, aby przekształcić anilinę w PANI, co nawet nie wymaga specjalnie zaawansowanych metod produkcyjnych. Wystarczy tak naprawdę wymieszać potrzebne składniki w temperaturze 0°C i zostawić je na noc, co na papierze prezentuje się, jako rewolucyjny wręcz pomysł.

Czytaj też: Czarna dziura ponad 30 mld razy masywniejsza od Słońca. To nowy rozdział w historii astronomii

W ramach swojego badania naukowcy wykazali, że siarczan i duża ilość jonów mineralnych w wulkanicznej wodzie źródlanej stanowią odpowiednie połączenie do polimeryzacji. Po stworzeniu nanocząsteczek PANI oraz kompozytu łączącego ten polimer z jedwabiem, zwiększyli przewodnictwo PANI i sprawdzili, czy aby to nie brało się z domieszki dodatkowych materiałów. Nie stanowiło i tak oto udało im się osiągnąć przełom w ekologicznej produkcji elektroniki.

Czytaj też: Przełom na drodze do nowych akumulatorów. Zamiennik litu osiągnął niemal 100-proc. sprawności

Naukowcy potwierdzili swój sukces tworząc zarówno wspomniany kompozyt PANI/jedwab, który to może przewodzić prąd oraz papier filtracyjny nasycony PANI, który może usuwać jod z wody. Sama metoda wytwarzania PANI nie wymaga z kolei wykorzystywania wody wulkanicznej, bo w niektórych miejscach na świecie tej zwyczajnie nie ma, ale naukowcy potwierdzili, że możliwe jest również wykorzystanie wody z dowolnego źródła jako rozpuszczalnika do syntezy PANI poprzez dostosowanie jej stężenia minerałów, pH i poziomu siarczanów. Nie wiadomo jednak nic na temat komercjalizacji tej technologii oraz wprowadzenia jej do produkcji na masową skalę.