UOKiK podjął decyzję. Orange musi zwrócić klientom pieniądze

Sposób, w jaki Orange rozlicza swoich klientów z połączeń z infolinią, od zeszłego roku był tematem śledztwa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Po wnikliwym przyjrzeniu się sprawie podjęto decyzję, która nie każdemu się spodoba.
UOKiK podjął decyzję. Orange musi zwrócić klientom pieniądze

Płaciłeś za kontakt z infolinią Orange lub nju mobile, choć w pakiecie miałeś darmowe rozmowy?

Chyba większość z nas przyzwyczaiła się już do tego, że co jakiś czas na jaw wychodzą jakieś szemrane poczynania operatorów telekomunikacyjnych. W tym wypadku nieuczciwych praktyk dopuścił się Orange, który od zeszłego roku był pod lupą UOKiK. Urząd badał kilka rzeczy. Pierwszą z nich było pobieranie opłat za połączenia z infoliniami obsługowymi Orange i nju mobile, również w sytuacji, gdy klient korzystał z oferty z darmowymi rozmowami w ramach posiadanego pakietu. Operator pobierał opłaty i co gorsza, robił to nie tylko za faktyczny czas rozmowy z konsultantem, ale też wtedy, gdy czekaliśmy na połączenie. Kto chociaż raz próbował dodzwonić się na infolinię, zwłaszcza w godzinach popołudniowych, ten wie, że takie czekanie może trwać naprawdę długo. Dla Orange był to najwidoczniej świetny sposób na dodatkowe pieniądze.

Jak informuje UOKiK, były to oczywiście działania niezgodne z ustawą o prawach konsumenta, bo przepisy jasno wskazują, że opłata za połączenie z numerem wskazanym przez przedsiębiorcę do kontaktu w sprawie zawartej umowy, nie może być wyższa niż opłata za zwykłe połączenie telefoniczne, zgodnie z taryfą, z której korzystamy. Jeśli nasza oferta obejmuje darmowe rozmowy, żadne opłaty nie powinny być pobierane.

Prezes UOKiK zakwestionował też praktykę pobierania opłat w wysokości 49 zł za diagnozę, czy doszło do zgłaszanego w reklamacji przez konsumenta uszkodzenia i która ze stron przyczyniła się do jego powstania.

Dzięki zobowiązaniu do zmiany praktyk Orange zwróci konsumentom zakwestionowane opłaty. Możliwość łatwego odzyskania pieniędzy jest ważna w sytuacji, gdy ze względu na stosunkowo niską wartość roszczeń poszkodowane osoby mogą nie zdecydować się na dochodzenie swoich praw w bardziej skomplikowany sposób, np. przed sądem. Zachęcam wszystkich, których niesłusznie obciążono opłatami, o ubieganie się o zwrot środków od Orange  – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Operator musi zrekompensować klientom poniesione koszty

Na rekompensatę mogą liczyć byli i obecni klienci Orange i nju, którzy:

  • Dzwonili na infolinię od 12 marca 2022 do 12 marca 2023 r.
  • Zawarli nową umowę lub zmienili jej warunki po 25 grudnia 2014 r.
  • W czasie kontaktu z infolinią posiadali pakiet z nielimitowanymi rozmowami na telefony komórkowe.
  • Nie złożyli reklamacji w zakresie kosztów połączenia z infolinią lub otrzymali negatywną odpowiedź

W ramach rekompensaty będzie można wybrać, czy chcemy otrzymać zwrot kosztów czy jednorazowy pakiet danych – 30 GB dla dzwoniących na infolinię  Orange i 9 GB – dla osób, które korzystały z usług nju. Obecni klienci usług Orange i nju będą mogli wypełnić specjalny formularz dostępny przez 3 miesiące od daty jego publikacji na stronie internetowej operatora. Ci, którzy formularza nie wypełnią, otrzymają zwrot pieniędzy – zapłacą mniej za rachunek abonamentowy lub dostaną doładowanie konta, w zależności od oferty, z której korzystają. Natomiast osoby, które już nie są klientami Orange, też oczywiście otrzymają zwrot opłat, ale muszą wypełnić formularz na stronie przedsiębiorcy, na co będą mieli 3 miesiące od publikacji przez spółkę informacji o decyzji.

UOKiK poinformował ponadto, że Orange musi zaprzestać pobierania opłat za usługę serwisową asysty technicznej polegającej na diagnozie uszkodzenia. Zwróci również pobrane opłaty w wysokości 49 zł lub jej wielokrotności. Rekompensata będzie przysługiwała konsumentom, którzy:

  • Od 7 czerwca 2022 r. do dnia zaprzestania pobierania opłaty zapłacili za diagnozę uszkodzenia. Jeśli ponieśli ten koszt więcej niż jeden raz otrzymają wielokrotność 49 zł.
  • Nie mieli pozytywnie rozpatrzonej reklamacji dotyczącej opłat za diagnostykę.

Byli i obecni klienci operatora, którzy uiszczali taką opłatę, muszą skontaktować się w określonym terminie skontaktować się z Orange poprzez czat lub bezpłatną infolinię. Zwrot 49 zł lub wielokrotność tej kwoty otrzymają na podane przez nich konto bankowe. Obecni klienci, jeśli w określonym terminie nie skontaktują się z pomocą techniczną, będą mieli pomniejszoną płatność o 49 zł lub wielokrotność tej kwoty.