Jak długo wytrzymają akumulatory w elektrykach? Odpowiedź może nas zaskoczyć

Odnośnie wytrzymałości fotowoltaiki zdołaliśmy się przyzwyczaić do enigmatycznych prognoz, że jest ona w stanie pracować na wysokim poziomie przez 20-30 lat. A jaka jest wytrzymałość akumulatorów litowo-jonowych, które zasilają pojazdy elektryczne? Tutaj już trudniej podać jedną wartość, ponieważ wiele zależy od modelu i roku produkcji. Amerykańska firma przeprowadziła badanie na 15 tysiącach baterii, aby dowiedzieć się, czy faktycznie są one takie długowieczne i bezawaryjne, jak sądzą niektórzy.
Zdjęcie poglądowe

Zdjęcie poglądowe

Recurrent Auto jest amerykańską firmą z Seattle, która zajmuje się m.in. pośrednictwem w kupnie i sprzedaży samochodów elektrycznych. Mając do dyspozycji dużą flotę pojazdów, których właściciele udostępniają informację na temat pracy akumulatorów, przeprowadziła ona badanie dotyczące tego, ja długo wytrzymują baterie w elektrykach. Wyniki analizy opublikowane zostały w komunikacie prasowym na stronie firmy.

Czytaj też: Akumulatory z wyższą pojemnością to jedno. Ten uchroni elektryki przed pożarami

Jak podają przedstawiciele Recurrent, akumulator litowo-jonowy powinien wytrzymać około 15-20 lat w samochodzie elektrycznym. Na razie trudno nam potwierdzić te rewelacje, ponieważ technologia jest bardzo młoda i nie minął jeszcze na tyle długi okres, aby uzyskać wiarygodne dane statystyczne. Większość elektryków na ulicach ma mniej niż 6 lat.

Czytaj też: Akumulatory litowe przestaną kiedyś płonąć? Ten azjatycki wynalazek może to załatwić

Jak długo mogą działać akumulatory? 15-20 lat to nie mrzonka

Amerykanie przeprowadzili badanie zatem na flocie 15 tysięcy pojazdów wyprodukowanych przez różnych gigantów – Teslę, Nissana, Audi i innych. O wymianę zużytego akumulatora na nowy wnioskowało dokładnie 1,5 proc. właścicieli elektryków. Jest to bardzo niski wynik i wskazuje na to, że akumulatory są dość sprawne. Warto jednak przeanalizować te wartości dokładniej.

źródło: Recurrent, materiały prasowe

1,5 proc. dotyczy ogółu samochodów (z tych 15 tysięcy) bez względu na ich wiek. Ponadto wyłączono trzy oficjalne wycofania akumulatorów z pojazdów Chevy Bolt EV, Hyundai Kona i Chevy Bolt EUV. Powodem ich była wada techniczna. Natomiast Nissan Leaf i model S Tesli były stosunkowo często „reklamowane” (3-5 proc.) z uwagi na to, że są to starsze samochody.

Czytaj też: Kiedyś służyła do dziarania więźniów. Dziś ta niezwykła substancja zrewolucjonizuje akumulatory

Recurrent opublikowało także wykres ukazujący, z jakich roczników akumulatory były najczęściej zgłaszane do wymiany. Jak możemy się domyśleć, im starszy, tym bardziej awaryjny. To się zgadza – dane sięgają do 2011 roku i to właśnie pojazdy mające teraz 12 lat okazują się najbardziej awaryjne pod względem akumulatorów. Niemniej sam wskaźnik nie jest wysoki i wynosi niecałe 8 proc.

źródło: Recurrent, materiały prasowe

Wierząc rezultatom od Recurrent, możemy zauważyć, że nie taki akumulator słaby, jak go malują. Prawdopodobnie ich żywotność oględnie przedstawiana na 15-20 lat może okazać się całkiem realna. Dla pierwszego właściciela takiego elektryka (jak i dla każdego kolejnego) jest to z pewnością dobra wiadomość. Zwłaszcza dla portfela każdego z nich.