400 milionów Europejczyków może już wybrać domyślną przeglądarkę na iOS

Przepisy wynikające z aktu o rynkach cyfrowych (DMA) sprawiły, że od tygodnia użytkownicy iOS mieszkający na terenie Unii Europejskiej mogą już zmienić domyślną przeglądarkę na swoich iPhone’ach. Z danych Opery wynika, że Polacy są otwarci na wypróbowywanie nowej, a szczególnie zależy im na większym wyborze.
400 milionów Europejczyków może już wybrać domyślną przeglądarkę na iOS

W związku z bezprecedensową zmianą, jaką UE wymusiło na Apple’u, użytkownicy iOS dostali możliwość zmiany domyślnej przeglądarki. Opera postanowiła przyjrzeć się bliżej preferencjom Polaków w kwestii wyboru przeglądarki internetowej.  Z przeprowadzonego badania wynika, że aż 87% użytkowników w naszym kraju wybierając przeglądarkę internetową, stawia na pierwszym miejscu większy wybór i transparentność. Natomiast 54% zadeklarowało, że ich doświadczenie przeglądania internetu zmieniło się na lepsze właśnie po wyborze innej przeglądarki. Co ciekawe, jedynie 13% badanych woli pozostać przy swojej dotychczasowej przeglądarce.

Kiedy zagłębimy się bardziej w wyniki badać, zauważymy naprawdę zaskakującą rzecz – okazuje się, że blisko jedna czwarta ankietowa w Polsce, nie zdawała sobie sprawy z tego, iż domyślną przeglądarkę można zmienić. Natomiast 48%, chociaż posiadało taką wiedzę, nigdy nie zmieniło przeglądarki. 69% respondentów przyznaje z kolei, że korzysta ze swojej dotychczasowej przeglądarki z przyzwyczajenia. Zaledwie jedna trzecia użytkowników w Polsce zwraca szczególną uwagę na szybkość i przyjazny interfejs przeglądarki.  

To szczególny moment dla europejskiej branży technologicznej. Wierzymy, że otwarte ekosystemy cyfrowe są lepsze dla firm, konsumentów i społeczeństwa. Widzimy w nowych unijnych zmianach możliwość uczciwego konkurowania z domyślnymi rozwiązaniami – mówi Jørgen Arnesen, EVP Mobile w Operze.

Obecnie w Polsce, jak zresztą i na całym świecie, największą popularnością cieszy się Google Chrome z prawie 70-procentowym udziałem w rynku. Jak wynika z danych portalu Statcounter na drugim miejscu plasuje się Opera z ponad 10-procentową popularnością, natomiast trzecie miejsce należy do przeglądarki Safari (8%). Miejsca za podium zajmują z kolei  Firefox (5%) oraz Edge (3%). Jak nowe przepisy unijne przełożą się na popularność alternatywnych przeglądarek? Tego dowiemy się w najbliższych tygodniach, kiedy pojawią się na ten temat pierwsze dane. Z pewnością zmiana, jaką wymogła na Apple’u Unia, pomoże użytkownikom w wyborze – warto bowiem wiedzieć, że po instalacji najnowszej wersji oprogramowania, posiadacze iPhone’ów zobaczyli na ekranie powiadomienie, informujące o możliwości zmiany domyślnej przeglądarki. Dzięki temu są oni od razu powiadomieni, że taka opcja istnieje i mogą z niej skorzystać.