Był ruchomy zamek Hauru, jest mobilny most ASTRA. To wynalazek genialny w swojej prostocie!

A co gdyby most można było postawić wszędzie tam, gdzie akurat jest potrzebny? ASTRA to niesamowity szwajcarski projekt, który umożliwia płynny ruch autostradowy nad prowadzonymi robotami drogowymi.
Mobilny most ASTRA /Fot. FEDRO

Mobilny most ASTRA /Fot. FEDRO

Nowy modułowy mobilny most wiaduktowy umożliwia pojazdom przejazd bezpośrednio nad odcinkami robót drogowych na autostradzie, zamiast czekać, aby je ominąć. Znany jako most ASTRA, ma ułatwić życie kierowcom i zwiększyć bezpieczeństwo pracowników drogowych. Został on stworzony przez Federal Roads Office (FEDRO) i jest testowany w Szwajcarii.

Jak działa most ASTRA?

Na krótko przed planowanym rozpoczęciem robót drogowych, strona autostrady, której dotyczy problem, zostaje zamknięta na jeden weekend. Następnie w nocy różne sekcje ASTRY są przywożone ciężarówkami i montowane w celu utworzenia wiaduktu biegnącego przez całą długość obszaru roboczego. Rampy na obu końcach wiaduktu umożliwiają płynny wjazd i zjazd pojazdów.

Czytaj też: W Chinach powstał rekordowy most. Przy jego budowie pomogły roboty

Obecna wersja mostu ASTRA ma 257 m długości, 7,57 m szerokości i 4,65 m wysokości. Chociaż kierowcy muszą zwolnić do 60 km/h podczas przejeżdżania przez wiadukt, nie muszą wszyscy zjeżdżać na jeden pas ani zatrzymywać się i czekać, aż zostaną przepuszczeni. Takie rozwiązanie jest genialne w swojej prostocie i znacznie usprawnia ruch drogowy.

Most ASTRA ma 257 m długości, choć jest stale ulepszany /Fot. FEDRO

Ruchomy most to świetne rozwiązanie nie tylko dla kierowców, ale i dla robotników, którzy wymieniają nawierzchnię na danym odcinku drogi, w przestrzeni pod wiaduktem. Nie tylko nie muszą się oni martwić, że zostaną potrąceni przez przejeżdżające samochody, ale także są chronieni przed deszczem i Słońcem. Ponieważ ich prace nie utrudniają ruchu w trakcie dnia, nie trzeba planować ich na nocną zmianę.

Ponieważ pod wiaduktem nie ma miejsca dla wysokich pojazdów budowlanych, takich jak betoniarki, zastosowano “pas logistyczny” na poziomie gruntu, biegnący wzdłuż konstrukcji. W zależności od scenariusza pas ten może być istniejącym pasem mijania lub jej poboczem.

Przenoszenie wiaduktu w nowe miejsce odbywa się automatycznie /Fot. FEDRO

Po zakończeniu prac na początkowym odcinku autostrady cały wiadukt jest hydraulicznie podnoszony o 10 cm, a następnie przesuwany na napędzanych silnikiem kołach, aby pokryć następny odcinek drogi – sterowanie odbywa się za pomocą pilota. Proces ten można powtarzać wielokrotnie, aż do zakończenia całego projektu.

Do montażu/demontażu mostu potrzeba 16 ciężarówek z naczepami niskopodwoziowymi, które wykonują łącznie 45 przejazdów w celu transportu wszystkich elementów konstrukcyjnych na miejsce pracy i z miejsca pracy. Potrzebne są również trzy dźwigi i dwa 14-osobowe zespoły montażowe.