Wczesna wersja Xbox Copilot, dostępna w aplikacji mobilnej Xbox pozwala przeglądać ostatnie osiągnięcia Xbox, otrzymywać rekomendacje gier na podstawie swojej historii rozgrywek oraz prosić o wskazówki i poradniki dotyczące ukończenia gier. Asystent umożliwia także zdalne pobieranie i instalowanie gier na konsoli. Podobnie jak główny Copilot Microsoftu, Copilot for Gaming posiada konfigurowalny głos oraz podobny interfejs czatu. Kluczową zaletą asystenta jest jego świadomość kontekstu. Wie, w jaką grę gramy i rozumie naszą aktywność, więc może odpowiadać na pytania dotyczące interesujących gier, dostarczać linków do dodatkowych informacji oraz udzielać odpowiedzi na podstawie konta, historii gry i osiągnięć.
Microsoft ma ambitne plany przekształcenia Copilot w inteligentnego trenera gamingowego. Firma demonstrowała już wcześniej, jak przyszły interfejs Copilot for Gaming mógłby wspierać graczy w Overwatch 2, wskazując na błędy popełnione podczas gry lub rekomendując dobre wybory bohaterów, które uzupełniałyby resztę drużyny. Podobne funkcje zostały zaprezentowane w grze Minecraft, gdzie można było zadawać asystentowi pytania o tworzenie przedmiotów. Podobna funkcja jest już dostępna w Copilot Vision na Windows.

Microsoft nie jest jedyną firmą, która widzi potencjał w asystentach AI dla graczy. Nvidia niedawno udostępniła publicznie swojego asystenta AI dla PC o nazwie “G-Assist”, który zapewnia pomoc w grach, dostrajanie i doradztwo. G-Assist może dostarczać diagnostykę w czasie rzeczywistym i rekomendacje mające na celu zmniejszenie wąskich gardeł systemu, poprawę efektywności energetycznej, optymalizację ustawień gier, podkręcanie GPU i wiele więcej (nie jest jednak czatbotem). To pokazuje, że cała branża gamingowa rozpoznaje potrzebę inteligentnego wsparcia dla współczesnych gier. Obecnie Copilot for Gaming jest dostępny dla testerów w USA, Australii, Nowej Zelandii, Japonii i Singapurze. Microsoft opublikował pełną listę krajów, które mogą uzyskać dostęp do wersji beta, ale wygląda na to, że większość Europy na razie musi się obejść smakiem.
Czytaj też: Człowiek czy AI? Orb ma to sprawdzić, ale czy my w ogóle chcemy takiej przyszłości?
Wprowadzenie asystentów AI do gamingu wpisuje się w szerszy trend wykorzystania tej technologii do poprawy doświadczeń użytkowników w różnych dziedzinach. W przypadku gier, gdzie gracze często napotykają na skomplikowane mechaniki, rozległe światy do eksploracji i czasochłonne wyzwania, AI może pełnić rolę inteligentnego przewodnika. Choć asystenci AI w grach oferują obiecujące możliwości, powstają również pytania o ich wpływ na naturalną krzywą uczenia się i satysfakcję z samodzielnego odkrywania sekretów gier. Niektórzy gracze mogą obawiać się, że zbyt duże wsparcie AI może zmniejszyć poczucie osiągnięcia związane z pokonywaniem wyzwań własnym wysiłkiem. Z drugiej strony, dla nowych graczy lub osób z ograniczonym czasem na granie, asystenci AI mogą być kluczem do bardziej dostępnego i przyjaznego doświadczenia gamingowego.