Kontynuacja 20-letniej współpracy
Prezeska Xboksa, Sarah Bond, ogłosiła, że Microsoft nawiązał strategiczne, wieloletnie partnerstwo z AMD w celu współprojektowania krzemu dla całego portfolio urządzeń, w tym konsol Xbox następnej generacji – zarówno w salonie, jak i “w rękach” użytkowników.
Partnerstwo między Xbox a AMD trwa już ponad 15 lat, począwszy od Xboksa 360. Obecne konsole Xbox Series X|S wykorzystują układy AMD oparte na architekturze Zen 2 i RDNA 2. Xbox Series X napędzany jest przez niestandardowy procesor AMD Zen 2 z 8 rdzeniami oraz GPU oparty na architekturze RDNA 2 z 52 jednostkami obliczeniowymi.
Wizja ekosystemu bez granic
“W Xbox naszą wizją jest umożliwienie grania w gry, które chcesz, z ludźmi, z którymi chcesz, wszędzie, gdzie chcesz. Dlatego inwestujemy w naszą kolejną generację sprzętu, obejmującą konsole, handheldy, PC, chmurę i akcesoria” – wyjaśniła Sarah Bond.
Szczególnie interesujące jest podkreślenie urządzeń “w rękach”, co wskazuje na plany Microsoft dotyczące własnych handheldów. Istniały spekulacje, że pierwsza własna konsola przenośna Xbox została całkowicie anulowana, ale wydaje się, że Microsoft nadal ma aspiracje do budowy własnych urządzeń przenośnych obok partnerstwa z ASUS w ramach Xbox Ally.
Sztuczna inteligencja w centrum uwagi
Współpraca ma dostarczyć następną generację innowacji graficznych, odblokowując głębszy poziom jakości wizualnej oraz wciągającej rozgrywki, wzmocnionej mocą AI, przy jednoczesnym zachowaniu kompatybilności z istniejącą biblioteką gier Xbox.
To wszystko ma być osadzone w otwartym, stawiającym gracza na pierwszym miejscu ekosystemie – “niezamkniętym na jedno urządzenie czy sklep”.
Reakcja AMD
Jack Huynh, wiceprezes wykonawczy AMD ds. Computing and Graphics, opisał partnerstwo jako “śmiały nowy rozdział w przyszłości gamingu”. Nazwał to “śmiałą, wspólną wizją” opartą na “otwartym, stawiającym gracza na pierwszym miejscu ekosystemie”.
Na Twitterze Huynh napisał: “AMD i Xbox stoją ramię w ramię od ponad 20 lat – napędzając niektóre z największych momentów w gamingu. Kontynuując tworzenie płynnych doświadczeń, które rozwiązują granice rzeczywistości…”
Kompatybilność wsteczna gwarantowana
Istotną informacją dla posiadaczy Xbox jest potwierdzenie, że konsole następnej generacji będą obsługiwać istniejące biblioteki gier. Microsoft wyciągnął wnioski z obaw użytkowników związanych z przejściem na nową platformę.
Jak zauważa Windows Central, to doskonała wiadomość dla osób posiadających setki gier Xbox, które nie chciałyby zrezygnować z tej biblioteki.
Kontekst rynkowy
AMD ma przewagę nad rywalami Nvidia i Intel, ponieważ projektuje chipy, które łączą funkcje procesora i grafiki w tym samym pakiecie. Z deweloperami skupionymi na architekturze AMD, trudno jest rywalom odebrać projekty konsol od AMD.
Sony również korzysta z AMD w poprzednich dwóch generacjach swoich konsol, podczas gdy Nintendo koncentruje się na chipach Nvidia zarówno w pierwszym Switchu, jak i obecnym Switchu 2.
Przyszłość gamingu bez ograniczeń
Microsoft wyraźnie zmierza w kierunku ekosystemu, w którym gry nie będą ograniczone do jednego urządzenia. Strategia ta oznacza odejście od podejścia “ogrodzonego ogrodu” i może przekształcić model biznesowy konsol.
Niedawno ASUS oficjalnie zaprezentował ROG Xbox Ally X i Ally, napędzane najnowszymi chipsetami AMD Ryzen AI Z2 Extreme i Z2, które zostały zaprojektowane we współpracy z Xbox.
Czytaj też: Cena Xbox Ally może zaskoczyć. Czy Microsoft trafi w dziesiątkę?
Choć szczegóły techniczne pozostają nieujawnione, partnerstwo obiecuje “wydajność na najwyższym poziomie, najnowocześniejszą grafikę i przełomową rozgrywkę”. Czas pokaże, jak ambitne plany Microsoft sprawdzą się w praktyce i czy rzeczywiście uda się stworzyć gaming bez granic urządzeń i sklepów.