Napęd na cztery koła to dobra rzecz, ale owiana wieloma mitami

W świecie motoryzacji napęd na cztery koła otoczony jest licznymi błędnymi przekonaniami. Pomimo rosnącej popularności systemów nazywanych m.in. 4×4, AWD i 4WD wśród kierowców nadal funkcjonuje wiele stereotypów. Obecna praktyka i opinie ekspertów udowadniają, że powszechne mity na temat napędów obu osi bazuje na przestarzałych informacjach lub niepełnym zrozumieniu nowoczesnych technologii. Škoda – jeden z liderów w dziedzinie inteligentnych napędów 4×4 – skutecznie obala te stereotypy dzięki rozwiązaniom, które łączą zaawansowaną technikę z intuicyjnym działaniem.
Napęd na cztery koła to dobra rzecz, ale owiana wieloma mitami

Napęd na cztery koła? Ale ja nie jeżdżę w teren…

Jeden z najbardziej rozpowszechnionych mitów głosi, że napęd na cztery koła przydaje się wyłącznie podczas jazdy w wymagającym terenie. Tymczasem rzeczywistość jest znacznie bardziej złożona. Nowoczesne systemy 4×4, jak te stosowane w modelach Škoda Superb i Kodiaq, zapewniają większe bezpieczeństwo i stabilność pojazdu również w codziennej jeździe.

Testy przeprowadzone we włoskich Dolomitach z udziałem najnowszej Škody Superb z napędem 4×4 wykazały, że system ten działa praktycznie niezauważalnie w normalnych warunkach, ale natychmiast reaguje na zmianę przyczepności. Podczas jazdy po zaśnieżonych, górskich serpentynach Superb z napędem 4×4 zachowywał się stabilnie i przewidywalnie, zapewniając znacznie większy bufor bezpieczeństwa i komfort prowadzenia, a przyspieszanie na śliskiej nawierzchni było bezproblemowe.

Modele Škody z napędem 4×4 często są wyposażone w specjalny tryb Snow. W tym trybie systemy wspomagające kierowcę działają w taki sposób, by ułatwić poruszanie się po nawierzchni o ograniczonej przyczepności. ASR zwiększa poślizg kół dla lepszej trakcji, a ABS i elektromechaniczny układ kierowniczy dopasowują się do wymagających warunków. Program ten doskonale sprawdza się na śliskich drogach, szczególnie zimą.

Samochody z napędem na cztery koła mają wyższe spalanie. A Škodę w dieslu widziałeś?

Drugi najczęściej powtarzany mit dotyczy znacznego wpływu napędu 4×4 na zużycie paliwa. Škoda udowadnia, że nowoczesne systemy napędu na cztery koła są projektowane z myślą o efektywności. Inteligentny napęd 4×4 w modelach tej marki działa na co dzień w trybie przednionapędowym, a tylna oś dołączana jest tylko wtedy, gdy jest to konieczne.

W przypadku Škody Superb z napędem 4×4 system wykorzystuje zaawansowane czujniki i elektronikę, by rozdzielać moc pomiędzy osiami w ułamku sekundy, reagując na najmniejsze zmiany przyczepności. Dzięki temu spalanie w normalnych warunkach pozostaje na niemal tym samym poziomie, co w wersjach przednionapędowych.

Napęd 4×4 to stały napęd i działa tak samo w każdym aucie. No nie do końca…

Czy 4×4 to zawsze stały napęd na cztery koła? W rzeczywistości istnieją różne typy napędu na cztery koła, a Škoda stosuje jeden z najbardziej zaawansowanych systemów na rynku – technologię opartą na sprzęgle wielopłytkowym piątej generacji.

W modelach Škody napęd 4×4 oferuje kilka trybów pracy dostosowanych do różnych warunków. System automatycznie analizuje dane z wielu czujników i aktywuje napęd tylnej osi tylko wtedy, gdy jest to potrzebne, co – jak już wiemy – pozwala oszczędzać paliwo. W trybie Off-Road dostępnym w Kodiaqu system dostosowuje się do pokonywania trudnych odcinków terenowych.

Współczesne sprzęgła tego typu stosowane przez Škodę są w stanie przenosić bardzo wysokie momenty obrotowe. Ciśnienie robocze oleju jest uzyskiwane od razu po uruchomieniu silnika, a jego wartość wewnątrz sprzęgła jest błyskawicznie regulowana przez zawór sterujący.

W przeciwieństwie do typowych mechanicznych układów system Škody natychmiast reaguje, gdy jedna ze stron zaczyna tracić przyczepność – na przykład na śliskiej nawierzchni lub w błocie – przenosząc moment obrotowy na koła z lepszą trakcją. W dodatku, dzięki elektronicznym blokadom dyferencjałów, które wykorzystują układ hamulcowy, potrafi nawet „żonglować” siłą napędową między kołami. Dzięki temu auto zapewnia maksymalną dostępną przyczepność. Efekt: lepsza kontrola i znacząco ograniczone ryzyko poślizgu.

Napęd na cztery koła oznacza droższe utrzymanie? Nie!

Kolejny mit dotyczy kosztów eksploatacji pojazdów z napędem na cztery koła. Škoda pokazuje, że w praktyce serwisowanie napędu 4×4 nie musi być dużo droższe. System napędu 4×4 w modelach Škoda wymaga niewielkich dodatkowych czynności eksploatacyjnych, a dopłata do tego rozwiązania zwraca się przy odsprzedaży samochodu – czteronapędowe auta są cenione na rynku wtórnym.

Tylko SUV-y mają napęd na wszystkie koła? Octavia i Superb są innego zdania

Napęd na cztery koła kojarzy nam się głównie z SUV-ami. Škoda udowadnia, że to nieprawda – oferuje napęd 4×4 zarówno w faktycznie SUV-ie Kodiaq, kompaktowym Karoqu, jak i w bestsellerowej Octavii oraz eleganckiej limuzynie Superb.

Škoda Superb z napędem 4×4 to doskonały przykład, jak połączyć komfort z pewnością prowadzenia w każdych warunkach. System 4×4 działa dyskretnie i inteligentnie – na suchej nawierzchni siła napędowa niemal w całości trafia na przednią oś, co sprzyja oszczędności paliwa, ale gdy warunki się pogarszają, system błyskawicznie reaguje dołączać tylną oś i nie, to nie jest rozwiązanie przydane wyłącznie w trudnym terenie.

Napęd na cztery koła nie zatrzymał się w latach 90., wraz z typowymi autami terenowymi. Škoda pokazuje, że dzisiaj wygląda zupełnie inaczej

Mity na temat napędów 4×4 w samochodach są powszechne i często oparte na przestarzałych informacjach. Škoda jako jedna z czołowych marek motoryzacyjnych udowadnia, że nowoczesne systemy napędu na cztery koła są znacznie bardziej zaawansowane, efektywne i uniwersalne niż sugerują powszechne stereotypy. Modele takie jak Škoda Superb i Kodiaq z inteligentnym napędem 4×4 oferują doskonały kompromis między osiągami, bezpieczeństwem a ekonomiką eksploatacji.

Lokowanie produktu: Škoda