Jak zawsze uniwersalny
Choć CorelDRAW wśród osób zawodowo zajmujących się grafiką komputerową uważany jest często za program “niezbyt profesjonalny”, to jednak od lat jego niezaprzeczalnymi zaletami są łatwość obsługi i różnorodność zastosowań. Podobnie zatem jak to miało miejsce we wcześniejszej wersji pakietu, także i w CorelDRAW Graphics Suite 11 obok sztandarowej aplikacji wektorowej CorelDRAW znajdziemy narzędzia do edycji grafiki rastrowej (Photo-Paint) i tworzenia animacji (R.A.V.E. 2.0). Zestaw ten pozwala szybko i wygodnie przygotować zarówno niewielką ulotkę przeznaczoną do powielenia na ksero, wielostronicową publikację drukowaną w dużym nakładzie, jak i animację czy interaktywne elementy strony WWW.
CorelDRAW Graphics Suite 11 |
Wymagania (Windows): Windows 98/NT 4.0/Me/2000/XP; Pentium II 200 MHz lub szybszy; minimum 64 MB RAM-u (zalecane 128 MB); mysz lub tablet; rozdzielczość 1024×768; 200 MB na dysku Wymagania (Macintosh): Mac OS 10.1; Power Mac G3; 128 MB RAM-u; mysz lub tablet; rozdzielczość 1024×768; 250 MB na dysku |
+ dwuplatformowość + duża liczba obsługiwanych formatów + bardzo wygodna obsługa + bogata dokumentacja + uniwersalność – brak polskiej wersji językowej (na razie) |
Producent: Corel Corporation, Kanada http://www.corel.com/ Cena (z VAT-em): ok. 2850 zł Uaktualnienie (z VAT-em): ok. 1400 zł |
Najnowsza wersja CorelDRAW umożliwia także odczytywanie i zapisywanie plików w ponad stu formatach graficznych, takich jak np. JPEG 2000, Macromedia Flash, Scalable Vector Graphics (SVG), Portable Document Format (PDF), Data Exchange File (DXF), AutoCAD (DWG), Compu-Serve GIF.
Obok wymienionych aplikacji nabywca pakietu otrzymuje także kilka mniejszych programów pomocniczych – m.in. CorelTRACE (narzędzie do wektoryzacji bitmap), Corel CAPTURE (aplikacja do robienia zrzutów ekranu), ScanSoft OmniPage SE (program typu OCR, obsługujący także język polski), Microsoft Visual Basic for Applications 6.3 i Bitstream Font Navigator. W wersji dla Macintosha ten ostatni zastąpiony został aplikacją Corel edition of Font Reserve for Mac OS X. Całość uzupełniają trzy płyty zawierające wektorowe kliparty, zdjęcia i obiekty bitmapowe.
Co nowego?
Zmiany wprowadzone w najnowszej wersji są zdecydowanie mniej rewolucyjne niż w przypadku poprzedniej, jubileuszowej edycji, jednak kilka rozwiązań, narzędzi i opcji zasługuje na szczególną uwagę. Należy do nich z pewnością system definiowania symboli (Library Doker – dostępny zarówno w CorelDRAW, jak i w aplikacji R.A.V.E. 2.0), który dzięki możliwości tworzenia, a później wielokrotnego wykorzystywania tych samych obiektów pozwala znacznie zmniejszyć rozmiary plików graficznych. Nowością jest także – występujące w dwóch odmianach smouge (smużenie) i roughen (wyostrzanie) – narzędzie Pędzel, umożliwiające szybkie i łatwe modyfikowanie kształtów. Docenią je z pewnością użytkownicy pracujący z tabletami, gdyż reaguje ono na siłę nacisku czy kąt nachylenia pisaka.
Inny ciekawy pomysł to dodanie do zestawu narzędzi trzypunktowych: elipsy, krzywej i prostokąta – ułatwiają one znacznie precyzyjne kreślenie nieregularnych kształtów. Wiele osób z pewnością ucieszy również fakt, iż w CorelDRAW 11 można teraz zamieniać teksty akapitowe na krzywe oraz kopiować i przenosić teksty z zachowaniem formatowania.
Zdecydowanie więcej zmian wprowadzono w programie Photo-Paint. Zmodyfikowany i przeorganizowany został interfejs aplikacji, a paski właściwości narzędzi mogą być teraz wyświetlane w jednym z dwóch trybów – uproszczonym lub zaawansowanym. Dodano także narzędzie umożliwiające usuwanie “czerwonych oczu” ze zdjęć robionych z wykorzystaniem lampy błyskowej oraz efekt inteligentnego poruszenia (Smart Blur), który pozwala precyzyjnie kontrolować siłę oddziaływania w zaznaczonym obszarze. W Photo-Paint 11 możliwe jest także tworzenie interaktywnych elementów nawigacyjnych stron WWW (rollovers) oraz eksportowanie ich między innymi do formatu SWF programu Macromedia Flash.
Z kolei w R.A.V.E. 2.0 przede wszystkim wzbogacono i rozwinięto narzędzia oraz rozwiązania znane już z poprzedniej wersji programu. Choć i tu znaleźć można zupełnie nowe opcje, takie jak “tweening” tekstu umieszczonego na krzywej czy wspomniany już system definiowania symboli.