Kamienie milowe minionej dekady

W ciągu ostatnich dziesięciu lat w świecie nowych technologii wiele się zmieniło. Internet urósł, telewizory stały się płaskie, a aparaty – cyfrowe. Przypominamy najważniejsze wynalazki ostatniej dekady w dziedzinie IT.

Nikt nie rozumie sukcesu iPoda

2001:

Każdy rozpoznaje małe białe słuchawki dołączane przez Apple’a do kolejnych modeli odtwarzacza iPod – stały się one wyróżnikiem tej rodziny produktów. Ale gdy 23 października 2001 roku guru Apple’a – Steve Jobs – zaprezentował prototyp iPoda, nikt nie podzielał jego ekscytacji. Odtwarzacz oferował 5 GB pamięci, którą można było zapełnić wyłącznie przy użyciu złącza FireWire, większości osób znanemu jedynie z komputerów Mac. Oprogramowanie do systemu Windows? Brak. Sklep iTunes? Abstrakcja. Popyt na odtwarzacz MP3 za 400 dolarów? Nie do pomyślenia. A jednak firmie Apple udało się sprzedać dotychczas 200 000 000 iPodów – Sony potrzebowało 10 lat, by sprzedać 50 milionów walkmanów.

Niedoceniany klucz USB

2001:

Oto urządzenie, które przejdzie do historii informatyki jako następca dyskietki: pamięć USB. Z początku nikt nie spodziewał się takiego biegu wydarzeń. Nawet CHIP nie docenił potencjału nowego produktu: gdy na targach CeBit 2001 zaprezentowano pierwszy pendrive o pojemności 8 MB, rozważaliśmy przyznanie mu prestiżowej nagrody CHIP Award, ale ostatecznie zrezygnowaliśmy z tego pomysłu. Dotychczas sprzedano 250 milionów tych małych urządzeń, bez których trudno już sobie wyobrazić naszą codzienność.

Najpopularniejszy Windows świata

2001:

Żaden inny Windows nie był tak ważny, żadnemu innemu nie udało się też zdobyć podobnej popularności – jeszcze dziś z Windows XP korzysta 70 proc. wszystkich użytkowników komputerów. To prawdziwy majstersztyk Microsoftu, łączący doskonałą stabilność biznesowych systemów Windows NT i łatwość obsługi znaną z Windows 98. Trzy wydane dotąd pakiety Service Pack sprawiają, że mimo upływu czasu system wciąż nie jest przestarzały – a aktualizacje mają pojawiać się aż do roku 2014.

DSL: Wygrywa nawet z telewizją

2001:

W tym roku Telekomunikacja Polska uruchomiła Neostradę: pierwszą masową taryfę abonamentową za dostęp do sieci w technologii DSL. Za 300 zł miesięcznie można było korzystać z łącza o, na tamte czasy imponującej, szybkości 256 kb/s – sto razy mniejszej od dostępnej obecnie. Niestety, początkowo z Neostrady mogli korzystać tylko warszawiacy, dopiero od lipca 2002 roku usługa zaczęła przekształcać się w ogólnopolską. Był to pierwszy krok na drodze Internetu do stania się dominującym medium: łącza DSL zapewniły stałą łączność, bez potrzeby ciągłego zerkania na zegarek, i sprawne przeglądanie stron, udostępniając globalną sieć również użytkownikom mniej zainteresowanym informatyką. Obecnie młodzi ludzie chętniej korzystają z Internetu, niż oglądają telewizję.

Pożegnanie z kliszą

2003:

Ostatnie 10 lat to nieprzerwany marsz cyfrowej fotografii po zwycięstwo. Przyczyniło się do tego również wyprodukowanie przez firmę Canon pierwszej niedrogiej cyfrowej lustrzanki: Eos 300D kosztujący około 4500 zł robił doskonałe zdjęcia w rozdzielczości 6,3 megapiksela, przekonując do porzucenia technologii analogowej również zaawansowanych fotoamatorów. Rok później Kodak ogłosił zakończenie sprzedaży aparatów analogowych i dalszych prac nad błonami fotograficznymi – dział firmy zajmujący się fotografią został wykupiony przez konkurencyjną Agfę i aktualnie przynosi straty.

Społeczności internetowe

2003:

W czasie gdy myślano, że w kwestii rozwoju Internetu wszystko zostało już powiedziane, swój pomysł zaprezentował Amerykanin Tom Anderson. Stworzył on MySpace, czyli internetową społeczność, której członkowie – nie mając wiedzy programistycznej – mogli za pomocą kilku kliknięć budować, jak z klocków, proste osobiste strony WWW i umieszczać na nich teksty, zdjęcia czy filmy. Po MySpace pojawił się Facebook, a później niemieckie portale społecznościowe – otwarty w 2005 roku serwis YouTube również był pomyślany jako społeczność. Uruchomiony w 2006 roku Twitter rozpoczął w sieci erę krótkich wiadomości. Popularności serwisów społecznościowych nie zagroziły nawet doniesienia o internetowym mobbingu czy publikacje kompromitujących zdjęć: obecnie członkami sieciowych społeczności jest 750 milionów ludzi – 65 proc. wszystkich użytkowników Internetu.

Bezpiecznie z Firefoksem

2004:

Pod koniec tego roku Sieć była w ręku Microsoftu – Internet Explorer miał 90-procentowy udział w rynku przeglądarek. Dwóch programistów Fundacji Mozilla w obawie o wolność Internetu stworzyło program Firefox. Nowa przeglądarka była szybka i bezpieczna, obsługiwała standardy internetowe i kanały RSS, a jej możliwości można było rozszerzać za pomocą wtyczek – krótko mówiąc, miała wszystko to, czego wówczas brakowało w IE. Firefox od razu stał się przebojem – w ciągu 24 godzin po opublikowaniu jego trzeciej wersji 17 czerwca 2008 roku odnotowano rekordową liczbę 8 milionów pobrań. Obecnie Firefox to najpopularniejsza przeglądarka w Polsce.

Ostry obraz na płaskim ekranie

2005:

Pierwsze telewizory plazmowe pojawiły się już w 1997 roku, jednak specyfikację standardu urządzeń wyświetlających obraz w wysokiej rozdzielczości – HD ready – ustalono dopiero w roku 2005. Określono w niej typową rozdzielczość obrazu i przyjęto wykorzystanie złącza HDMI. Ale już wcześniej telewizory zaczęły rosnąć i stawać się bardziej płaskie. Również ceny były coraz bardziej przystępne: w 2001 roku 15-calowy telewizor LCD o standardowej rozdzielczości kosztował w przeliczeniu 8000 zł, a już w roku 2003 można było za tyle samo nabyć o połowę większy odbiornik, ale jeszcze nie w standardzie HD ready. Dziś za te pieniądze możemy powiesić na ścianie dobry telewizor o przekątnej długości 52 cali.

iPhone, czyli intuicyjny smartfon

2007:

Robienie zdjęć, instalowanie programów, odczytywanie dokumentów pakietu Office, dostęp do Internetu – wszystko to umożliwiały telefony jeszcze przed pojawieniem się iPhone’a. Ale dopiero komórka firmy Apple zaoferowała wydajne komponenty, doskonale dopasowany do nich system operacyjny, intuicyjną obsługę za pomocą ekranu dotykowego i łatwość instalacji dodatków. Wszystkie te cechy sprawiły, że w długiej kolejce po nowy smartfon ustawiły się nawet gwiazdy takie jak Whoopi Goldberg.

Close

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.