Jak wygodniej korzystać z Gmaila?

Skróty klawiszowe, lub też klawiaturowe to najwygodniejsza metoda obsługi programów – w tym tych umieszczonych w internecie. Aby z nich korzystać, jest jeden warunek – trzeba się ich nauczyć. Google w pomocy podaje wszystkie skróty, a tych jest całe mnóstwo. Dlatego postanowiłem się z nimi zapoznać i przedstawić tylko te najbardziej konieczne.
Uprość sobie korzystanie z poczty elektronicznej Gmail.
Uprość sobie korzystanie z poczty elektronicznej Gmail.

Ponadto dowiecie się w jaki sposób wygodnie załączać wiele plików i jak być na bieżąco z nową pocztą – niezależnie od przeglądarki. Ostatnia porada uświadomi was, że wcale nie potrzebujecie kilku skrzynek pocztowych, wystarczy jedna – Gmail.

Aby uruchomić skróty klawiaturowe w Gmailu należy wejść w Ustawienia i przejść na zakładkę Ogólne. Tam należy zaznaczyć opcję Skróty klawiaturowe włączone i kliknąć Zapisz .

Warto pamiętać o bardzo ważnym skrócie – Shift+?. Dzięki niemu zobaczycie wszystkie listy skróty klawiaturowe, które są dostępne w Gmailu.

Jak wysłać nową wiadomości?

c

– nowa wiadomość

Tab

– przemieszczanie się pomiędzy adresatami, tytułem, a wiadomością

Tab, Enter

– wysłanie wiadomości

Jak poruszać się po Gmailu?

j oraz k

– dwa podstawowe klawisze, które pozwolą ci przemieszczać się pomiędzy wątkami

o lub Enter

– otwieranie zaznaczonego wątku

n oraz p

– gdy już jesteś w wybranym wątku, tymi przyciskami możesz przemieszczać się pomiędzy wiadomościami

u

– powrót do widoku głównego

/

– przejście do pola wyszukiwania

Oznaczanie wątków jako przeczytane/nieprzeczytane

*, a

– zaznacz wszystkie wątki

*, u

– zaznacz wątki nieprzeczytane

*, n

– cofnij zaznaczenie

Shift+i

– oznacz jako przeczytane

Shift+u

– oznacz jako nieprzeczytane

Operacje na wątkach/wiadomościach

x

– zaznaczanie/odznaczanie wybranego wątku (wybieramy go za pomocą klawiszy j oraz k)

s

– oznaczanie wiadomości/wątku gwiazdką

e

– przenoszenie do archiwum

+ oraz –

– oznaczanie jako ważne lub nieważne

#

– usuwanie

l

– oznaczanie etykietami

y

– usuwanie etykiet

.

– otwórz menu “Więcej czynności”

Jak odpowiedzieć na wiadomość lub przesłać ją dalej?

o lub Enter

– otwierasz jedną z wiadomości w wątku (wybierasz ją literami n oraz p)

r

– zwykła odpowiedź, do jednego adresata (shift+r – to samo, ale w nowym oknie)

a

– odpowiedź do wszystkich adresatów (shift+a – to samo, ale w nowym oknie)

f

– prześlij wiadomość dalej (shift+f – to samo, ale w nowym oknie)

Shift+n

– aktualizujesz rozmowę, gdy przyszła wiadomość

Jak wygodnie załączać pliki?

Nie wszyscy wiedzą, że w Gmail są dwa bardzo wygodne sposoby załączania plików. Pierwszy z nich to klasyczne wybranie Załącz plik podczas tworzenia. Tam możemy wybrać więcej niż jeden plik. Wystarczy zaznaczać je trzymając przycisk Ctrl lub po prostu zaznaczyć myszką obszar z plikami.

Druga metoda jest bardziej ciekawa, bowiem wykorzystuje metodę drag&drop. Wystarczy chwycić plik myszą i przeciągnąć go na okno przeglądarki. Wtedy Gmail wyświetli dodatkowe zielone pole, gdzie ów plik należy upuścić.

Powiadomienia o nowej poczcie

Najnowsze wersje przeglądarek Google Chrome oraz Mozilla Firefox mają opcję przypinania na stałe kart aplikacji. Jest to bardzo wygodne, ale niesie ze sobą pewien problem – nie widać, gdy dotrze jakaś nowa wiadomość. Rozwiązaniem tego problemu jest opcja Ikona nieprzeczytanej wiadomości .

Aby ją uruchomić wystarczy wejść w Ustawienia, a następnie kliknąć na Laboratorium. Przy wcześniej wymienionej funkcji klikamy Włącz, przechodzimy na dół strony, gdzie wybieramy Zapisz zmiany .

Tworzenie wygodnych aliasów

Większość osób zakłada wiele skrzynek pocztowych. Jedna jest prywatna, druga służbowa, trzecia znów do zakładania kont w serwisach, które mogą spamować. Jak się okazuje, Google znalazło na to rozwiązanie.

Jeżeli rejestrujemy się na portalu, który może przesyłać niechcianą pocztę, wystarczy podać adres email w postaci [email protected]. Po naszym e-mailu dodajemy + i wpisujemy dowolne słowo. Tego typu adresów można tworzyć dowolną ilość.

Następnie musimy stworzyć nowy filtr, gdzie wpisujemy wymyślony przez nas adres e-mail. Tam możemy zdefiniować etykietę oraz inne opcje tego typu poczty. Dzięki temu wiadomości mogą być automatycznie przeczytane i nie będą trafiały do głównej skrzynki odbiorczej.