Sukcesy Polaków na Kickstarterze w 2014 roku

Sukcesy Polaków na Kickstarterze w 2014 roku

Portale crowdfundingowe to wylęgarnie pomysłów, swoiste fabryki marzeń i często ostatnie deski ratunku dla osób, które w żaden inny sposób nie mogły zdobyć dofinansowania na rozwój swoich projektów. Kickstarter jest jak amerykański sen – tutaj każdy ma szansę zabłysnąć wyciągając z szuflady ideę, zarazić nią tysiące Internautów i zdobyć prawdziwe miliony dolarów. Oczywiście nie wszystkim się udaje, ale z roku na rok liczba szczęśliwych przedsiębiorców wzrasta – w ubiegłym roku sukcesem zakończyły się 22 262 kampanie, rok wcześniej było ich 19 911.
Chociaż posiadamy już polskie odpowiedniki Kickstartera – PolakPotrafi i Wspieram.to -, gdzie znacznie łatwiej odnieść sukces artystom niezależnym i projektom związanym ściśle z naszym rynkiem (jak chociażby reaktywacja “Secret Service” czy “Magii i Miecza”), dalej próbujemy swoich sił za granicą. W ubiegłym roku 17 polskich projektówodniosło sukces na Kickstarterze, a dwie polskie gry zdobyły uznanie także na nieco mniej popularnym Indiegogo. Zobaczcie co cieszyło się wśród tych kampanii największym powodzeniem.

Superhot – 250 tys. dolarów

Superhot to jedna z najbardziej nietypowych gier ostatnich lat. FPS-y są zazwyczaj bardzo dynamiczne, tu zaś mamy do czynienia z ciekawym mechanizmem manipulowania czasem, który umożliwia dokładne śledzenie trajektorii lotu kul przeciwników i unikanie ich. Surowa i nowoczesna oprawa graficzna, możliwość zatrzymania czasu i bardzo ciepły feedback graczy przyczynił się do sukcesu gry, której koncept powstał w ramach konkursu 7 Day FPS Challenge. Zainteresowani mogą sprawdzić demo gry pod TYM linkiem. Superhot pojawi się na komputerach osobistych w czerwcu tego roku.

Sherlybox – 154 tys. dolarów

Oto produkt, który w pewnym sensie ma być lepszą alternatywą dla przechowywania danych w chmurze. Polakom udało się stworzyć urządzenie i aplikację, pozwalającą dzielić się w bezpieczny i szybki sposób plikami przechowywanymi na naszych prywatnych i firmowych urządzeniach – komputerach, tabletach, smartfonach. Wyeliminowano tu proces przesyłania danych na zewnętrzne serwery internetowe – poprzez aplikację wysyłamy jednie naszym znajomym zaproszenia, po przyjęciu których będą oni mogli z każdego miejsca na Ziemi pobrać udostępnione pliki – nawet, gdy nasz komputer będzie wyłączony (pliki zapisywane są lokalnie na Sherlyboxie). Mowiąc prościej jest to rodzaj dysku NAS przeznaczony dla osób, których przerażają wszelkie konfiguracje sprzętowe.

Galaxy of Trian- 130 tys. dolarów

Gry bez prądu są w odwrocie? Moim zdaniem nigdy nie miały się lepiej, a powodzenie wielu projektów planszówek tylko udowadnia tę tezę. W Galaxy of Trian gracze wcielają się w jedną z kilku ras Obcych, którzy walczą między sobą o terytorium i technologie pozostawione przez legendarnych Trianów. Prosta mechanika i przepiękne wykonanie przekonały do siebie Internautów z całego świata. Tytuł jest już do kupienia w polskich sklepach z grami planszowymi.

Pulp City: Supreme Edition – 105 tys. dolarów

Jeśli lubicie komiksy w stylistyce retro i superbohaterów prawdopodobnie zakochacie się w tej dynamicznej, figurkowej grze strategicznej. Gracze prowadzą do boju niewielkie drużyny postaci będących albo super łotrami, albo herosami. Projekt na Kickstarterze jest tak naprawdę nową edycją tej gry – usprawniono w niej mechanikę, dodano kolorowe karty z opisami postaci i przygotowano nowe modele figurek. Twórcy potrzebowali zaledwie 10 tys. dolarów – otrzymali dziesięciokrotnie więcej.

The Convicted – 60 tys. dolarów

Kolejna gra planszowa – tym razem nastawiona na kooperację. Rozgrywka toczy się w typowej stylistyce fantasy, czyli średniowieczu wypełnionym zjawiskami nadprzyrodzonymi. W przeciwieństwie do Galaxy of Trian ten tytuł kierowany jest do bardziej zaawansowanych graczy, których nie przerazi skomplikowana instrukcja i kampania trwająca około 15 godzin.

AirEnergy 3D – 36 tys. dolarów

Mobilna, opensourcowa turbina wiatrowa wykonana metodą druku 3D to pomysł poznańskiej firmy Omni 3D, która w ubiegłym roku drukowała nasze statuetki w konkursie Produkt Roku. Urządzenie jest w stanie wygenerować 300 watów przy wietrze wiejącym z prędkością około 10 m/s. Za każde zebrane 2,5 tys. funtów firma wysyłała działający model do najbardziej potrzebujących elektryczności wiosek w Afryce.

Warlocks – 26 tys. dolarów

Wieloosobowa bijatyka w retro stylistyce i klimatach fantasy nie zdobyła uznania Polaków. Chociaż kampania w serwisie Wspieram.to zakończyła się niepowodzeniem twórcom udało się wystarczająco zainteresować zagranicznych Internautów. O Warlocks pisaliśmy Wam już wcześniej z uwagi na postać Maksymiliana Strzeleckiego, który zaprogramował ten tytuł stopami. Demo gry jest dostępne pod tym linkiem, natomiast pełna wersja zadebiutuje na komputerach PC w kwietniu tego roku.

The Way – 23 tys. dolarów

Kolejna gra w oprawie retro – tym razem nastawiona na typową przygodę i rozwiązywanie łamigłówek. The Way zdobyło nie tylko dotacje na Kickstarterze, ale też zielone światło na Steam Greenlight. Inspirowana takimi klasykami jak Another World czy Flashback gra zadebiutuje na komputerach PC w pierwszym kwartale tego roku. Później wydane zostaną także wersje na Androida i iOS.

Pan Lodowego Ogrodu: Gra planszowa – 21 tys. dolarów + 124 tys. zł

A tu mamy do czynienia z podwójnym sukcesem. Strategiczna gra planszowa inspirowana bestsellerową powieścią Jarosława Grzędowicza spotkała się z ciepłym przyjęciem Polaków w serwisie Wspieram.to oraz obcokrajowców, dla których przygotowano na Kickstarterze specjalną, angielską wersję językową gry.