NASA testuje zginane skrzydła samolotów

Fot. Area-I Inc
Nowy materiał przeszedł już testy w Centrum Badań Lotniczych im. Neila Armstronga. Jest na tyle lekki, że posłuży do produkcji elementów umożliwiających zginanie skrzydeł samolotu. Podobnie jak to robią ptaki, samoloty będą w stanie ustawiać skrzydła pod najbardziej odpowiednimi kątami do kierunku i siły wiatru.

NASA we współpracy z Boeingiem stworzyła bardzo ciekawą technologię. Inżynierowie praktycznie zmieniają klasyczne podejście do budowy samolotów. Oczywiście podpatrując przyrodę i to jak radzą sobie w powietrzu ptaki. Aby to osiągnąć wykorzystali specjalny stop, który zapamiętuje kształt pod wpływem temperatury. Po podgrzaniu lub ochłodzeniu materiał unosi lub opuszcza skrzydło. Co możecie zobaczyć na nagraniu poniżej.

Elementy wykonane ze stopu ważą nawet o 80 procent mniej niż tradycyjne odpowiedniki. Skrzydło zgina się w pionie od zera do 70 stopni w górę lub w dół. Zginane skrzydła przydadzą się szczególnie przy produkcji samolotów naddźwiękowych. Nowa technologia może też wpłynąć na konstrukcję samolotów, które do tej pory opierają sterowanie na elementach ogona. System pozwoli projektować samoloty w nieco inny sposób tak, aby tył był mniej odciążony.

Skrzydła samolotów będą zginały się jak u ptaków (fot. Area-I Inc)

Testy przeprowadzono nad wyschniętym jeziorem nieopodal bazy lotniczej Edwards. Podczas przelotów samolot zginał skrzydła jak zaplanowali twórcy mechanizmu. Przejście z normalnego ustawienia skrzydeł do pełnych 70 stopni zajmuje niecałe 3 minuty. System będzie zastosowany w skrzydłach F-18. Później prawdopodobnie trafi również do komercyjnych zastosowań w samolotach pasażerskich. | CHIP

Close

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.