BMW 630d xDrive Gran Turismo

BMW 630d xDrive Gran Turismo: technologia i luksus na czterech kołach

Fot. Wintermute / chip
Niemal równo rok temu, w czerwcu 2017, BMW ogłosiło wprowadzenie do swojej oferty auta, które nie miało swojego bezpośredniego poprzednika. Mowa o BMW serii 6 Gran Turismo. Auto to swoją światową premierę miało we wrześniu ubiegłego roku na Międzynarodowej Wystawie Samochodowej (IAA) we Frankfurcie nad Menem, a w pierwszych salonach pojawiło się w listopadzie 2017. Według bawarskiego producenta "szóstka" GT to jedno z najbardziej innowacyjnych aut ostatnich czasów. Mieliśmy okazję sprawdzić w praktyce możliwości tego pojazdu w bogatej wersji wyposażeniowej. Bogatej pod każdym względem.

W skrócie

  • Bardzo wysoki komfort podróżowania
  • Przestronne wnętrze i duży bagażnik
  • Sprawnie działające systemy asystujące kierowcy
  • Niemal w pełni automatyczna jazda w korku
  • Intuicyjna obsługa pokładowego systemu inforozrywki
  • Zdalny podgląd otoczenia pojazdu
  • Brak asystenta automatycznego parkowania (jedynie automatyczny wyjazd i wjazd na miejsce parkowania)
  • Wiele systemów technologicznego wyposażenia dostępnych tylko jako dodatkowo płatne opcje

BMW 6 Gran Turismo to auto stworzone do podróży. Szczególnie tych dłuższych. Udane połączenie nowoczesnej techniki, sprawnie działających systemów asystujących z ponadstandardowym komfortem, fotelami z masażem czy ponadprzeciętnym systemem nagłośnieniowym Bowers & Wilkins. Do tego współpraca ze smartfonem, możliwość zdalnej obserwacji, czy automatyczne wyjeżdżanie z miejsca parkowania. BMW zawsze było znane z wykorzystywania w swoich modelach nowoczesnych technologii. Nie inaczej jest w przypadku najnowszego modelu BMW 6 Gran Turismo.

BMW 6 Gran Turismo to auto, jakiego w serii 6 bawarski producent we wcześniejszych latach nie miał. Co prawda znawcy tematyki motoryzacyjnej z pewnością kojarzą BMW 5 Gran Turismo. Auto to zadebiutowało jako pięciodrzwiowy, pierwszy fastback w ofercie BMW w listopadzie 2009 roku (wersja F07). Nadwodzie typu fastback (czyli skrzyżowanie limuzyny ze sportowym coupe) wzbogaciło szóstą generację serii BMW 5. Niemniej bawarski koncern, po debiucie najnowszej, siódmej generacji aut z serii 5 w październiku 2016 roku nie zdecydował się na wprowadzenie do niej kolejnej generacji modelu GT. Oczywiście nie znaczy to, że Gran Turismo zakończył żywot – inaczej nie byłoby tego tekstu. Włodarze Bayerische Motoren Werke zdecydowali się na przeniesienie modelu Gran Turismo poziom wyżej. W ten sposób, w połowie 2017 roku na światowych rynkach zadebiutował luksusowo wyposażony i technologicznie dopieszczony BMW 6 Gran Turismo (model G32). Skoro producent zachwala auto jako technologicznie dopieszczone, nie mogliśmy sobie odmówić przyjrzenia się mu bliżej.

BMW 630d xDrive Gran Turismo – czym się chwali producent?

Zaprojektowana przez Husseina Al-Attara najnowsza generacja BMW 6 Gran Turismo to auto stanowiące znaczny skok naprzód w stosunku do „poprzednika”, czyli BMW 5 Gran Turismo. „Szóstka” jest autem większym, ale jednocześnie bardziej proporcjonalnym, przestronniejszym. Po prostu wydaje się bardziej przemyślana, zarówno pod względem wzornictwa, jak i techniki, wydajności czy efektywności energetycznej.

BMW 6 GT

Jakie technologiczne aspekty pojazdu są podkreślane przez producenta? Część pokazuje powyższa infografika. Bawarska marka podkreśla znaczenie systemu o nazwie BMW Personal CoPilot. Jest to aktywny asystenta pasa ruchu, który nie tylko utrzymuje pojazd na zadanym torze jazdy, ale również daje kierowcy informację zwrotną podczas próby zmiany pasa ruchu, ostrzegając o ewentualnych pojazdach znajdujących się na sąsiednich pasach. Do tego dochodzi jeszcze asystent skrzyżowań ostrzegający o ewentualnych pojazdach nadjeżdżających z boku (nie tylko podczas wyjazdu tyłem z parkingu, ale w ogóle we wszelkich sytuacjach drogowych).

BMW 6 GT

BMW 6 GT to pojazd, który jest w zasadzie stale podłączony do internetu. Pokładowy system multimedialno-informacyjny dostarcza kierowcy i pasażerom informacji o sytuacji na drogach, korkach, blokadach dróg itp. Sieć wbudowaną w samochód (łączność LTE) można udostępniać urządzeniom mobilnym pasażerów dzięki funkcji hotspotu.

Wewnątrz pojazdu producent zamontował wyświetlacz head-up (przezierny), cyfrowy ekran dotykowy (możliwe jest również sterowanie gestami) z systemem inforozrywki umieszczonym w konsoli centralnej. Możliwy jest też montaż dwóch ekranów dla pasażerów z tyłu. Inteligentny asystent sterowany jesst głosem i rozpoznaj język naturalny, a nie tylko specyficzne komendy. Wreszcie BMW chwali się też pojemnością bagażnika, cóż duże auto ma też duży bagażnik.

A jak ten cały technologiczny rynsztunek sprawuje się w rzeczywistości?

Testowany przez nas egzemplarz to BMW 630d xDrive Gran Turismo Luxury Line z 265-konnym, 3-litrowym silnikiem Diesla i sportową automatyczną skrzynią biegów. Użyczony egzemplarz wyposażony był w system xDrive z aktywnym systemem sterowania, co ma ułatwiać kierowanie i manewrowanie tym dużym autem. Wersja bazowa BMW 630d xDrive Gran Turismo jest wyceniana przez producenta na kwotę 342 200 zł.

Jednak auto przez nas testowane było naszpikowane opcjonalnymi dodatkami podnoszącymi komfort podróżowania, inteligencję pojazdu i – przede wszystkim – cenę. Egzemplarz testowy kosztuje 521 253 zł. Tym samym auto jest droższe od nowego Audi A6 50 TDI quattro, którym mieliśmy okazję niedawno podróżować podczas zorganizowanych przez producenta testów, ale za to tańsze od Audi A6 55 TFSI quattro również opisanego we wspomnianym materiale. Inna sprawa, że fastback BMW powinien być raczej porównywany z innym modelem Audi: A7. Niemniej cenowo wszystkie wymienione auta są – powiedzmy – podobne.

Tradycyjnie podczas testów zwracamy uwagę, czy opisywana w danym momencie funkcja, element wyposażenia czy technologia to standardowe wyposażenie, czy opcjonalne (i jakiej dopłaty wymaga).

BMW 630d xDrive Gran Turismo – pierwsze wrażenie

O ile BMW 5 Gran Turismo mógł budzić wątpliwości jeżeli chodzi o stylistykę, to 6 Gran Turismo, będąc niższym i dłuższym, wydaje się bardziej proporcjonalne. Oczywiście to, czy będzie się podobać pozostaje kwestią gustu konsumenta, niemniej ma na to większe szanse niż „poprzednik”.

BMW 6 GT to duże, a nawet bardzo duże auto. Długość nadwodzia najnowszego Gran Turismo z Bawarii to 5091 mm, jego szerokość to ponad 190 cm (bez składanych elektrycznie lusterek bocznych), a wysokość to nieco ponad 1,5 metra. Auto wyposażone jest w adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne obu osi (opcja w cenie 10 041 zł), automatycznie dostosowujące się do sytuacji na drodze. Na przykład podczas szybszej jazdy po autostradzie pojazd automatycznie obniży się, co poprawi stabilność jazdy, oczywiście zawieszeniem można również sterować samodzielnie dobierając odpowiadający kierowcy profil ustawień, ale do tego jeszcze dojdziemy. Charakterystyczny grill na przodzie auta pełni nie tylko funkcje stylistyczne, ale poprawia również aerodynamikę pojazdu. Podczas szybszej jazdy otwory w maskownicy zamykają się zmniejszając opór opływającego pojazd powietrza. Współczynnik oporu powietrza w BMW 6 GT to 0,25 (dla porównania w 5 GT wynosił on 0,29). Takich zabiegów mających zmniejszyć ilość energii wymaganej do pokonywania oporów powietrza i kolejnych kilometrów na trasie BMW wkomponowało znacznie więcej.

Reklama


Bagażnik BMW 6 GT pozwala zapakować bagaże dla całej rodziny na dłuższą, komfortową podróż. Nominalnie pojemność wynosi 610 litrów przy normalnie rozłożonych tylnych fotelach, gdy je złożymy – co można wykonać również bezpośrednio w bagażniku – uzyskujemy przestrzeń 1800 litrów. Oczywiście bagażnik jest otwierany i zamykany elektrycznie. Skoro wspominaliśmy o zabiegach poprawiających aerodynamikę warto też zauważyć, że GT jest wyposażony w dyskretny, automatyczny spojler wysuwany przy prędkościach autostradowych.

BMW 630d xDrive Gran Turismo – kluczyk jak smartfon

Testowane auto jest wyposażone w dostęp bezkluczykowy, co w przypadku BMW nazywane jest „dostępem komfortowym” i jest elementem nader bogatego, a co za tym idzie kosztownego pakietu (28 432 zł) First Class. W skład tego pakietu wchodzi m.in. system automatycznego domykania drzwi, aktywna wentylacja foteli przednich, regulacja elektryczna foteli (przednich i tylnych), ogrzewanie foteli przednich i tylnych, 4-strefowa, automatyczna klimatyzacja, czy pakiet masaży w oparciach foteli przednich. Wróćmy jednak do kluczyka, który jest dość nietypowy, bo przypomina trochę… smartfon. Zresztą spójrzcie.

Kluczyk BMW 6 GT
Kluczyk zwykle służy do otwierania, zamykania i uruchamiania auta. W przypadku testowanego pojazdu funkcji było znacznie więcej (fot. Wintermute / CHIP).

Z poziomu kluczyka dostarczanego razem z BMW 6 GT mamy możliwość nie tylko otwierania czy zamykania auta, ale również zdalnego sterowania ogrzewaniem postojowym, sprawdzeniem stanu auta (można np. bez schodzenia do garażu sprawdzić ilość paliwa, oświetlenia, czy auto jest zamknięte itp.), a także skorzystać z funkcji zdalnego wyjazdu z miejsca parkowania. Niestety, tych, którzy w tym momencie oczekiwali, że po naciśnięciu przycisku samochód sam przyjedzie do nich z oddalonego o kilkaset metrów parkingu musimy rozczarować. Funkcja zdalnego sterowania parkingowego działa wyłącznie, gdy jesteśmy w pobliżu auta i przydaje się np. podczas wyjeżdżania z zatłoczonego parkingu w centrach handlowych, kiedy np. wejście do auta jest zablokowane przez inny pojazd. BMW sterowany zdalnie kluczykiem może się poruszać tylko w jednym kierunku, w przód lub w tył.

Na następnej stronie: wsiadamy i jedziemy.

Close

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.