NVIDIA: śledzenie promieni także na GTX-ach

NVIDIA nie rezygnuje z promowania się ray tracingiem, chociaż zmienia podejście do tematu. Podczas GDC 2019 “zieloni” poinformowali o swoich planach na najbliższą przyszłość. Te dotyczą m.in. zastosowania nowych technologii w grach, a więc ray tracingu oraz DLSS. Najważniejszą informacją jednak jest to, że producent umożliwi działanie śledzenia promieni w czasie rzeczywistym także na kartach, które nie były, przynajmniej nominalnie, do tego zdolne. Nie powinno to szczególnie dziwić, biorąc pod uwagę niedawną prezentację dema produkcji Cryteku, w którym to działanie ray tracingu nie jest zależne od zastosowanego GPU.
Data premiery trzech nowych kart NVIDIA, RTX 3090 Ti, RTX 3070 Ti 16 GB, RTX 3050
Data premiery trzech nowych kart NVIDIA, RTX 3090 Ti, RTX 3070 Ti 16 GB, RTX 3050

NVIDIA przedstawiła listę kart, które będą obsługiwały ray tracing od kwietnia (fot. NVIDIA)

NVIDIA poinformowała, że już w kwietniu pojawią się odpowiednie sterowniki, które pozwolą na uruchomienie ray tracingu na kartach GeForce GTX. Rzecz nie dotyczy wyłącznie nowych, należących do rodziny Turing kart GeForce GTX 1660 Ti oraz GeForce GTX 1660. O obsługę śledzenia promieni wzbogacone zostaną także karty z generacji Pascal, konkretnie modele od GeForce’a GTX 1060 w górę, aż do GeForce’a GTX 1080 Ti  oraz Titana XP.

Powód wydaje się być oczywisty. Skoro niewielka liczba kart graficznych, do tego niezbyt tanich, była dotąd zdolna do obsługi nowej technologii, to wielu twórcom gier zwyczajnie nie opłacało się pisanie tytułów tak, by obsługiwały ray tracing. Wątpliwości budzi jedynie jedna rzecz: wydajność kart graficznych, które za chwilę zyskają obsługę RT. NVIDIA dotąd utrzymywała, że brak ray tracingu w GTX 1660 Ti oraz GTX 1660 jest podyktowana niższą niż w przypadku najtańszego RTX’a wydajnością i zwyczajnie nie ma większego sensu wprowadzać śledzenia promieni do dwóch tańszych Turingów.

Ruch “zielonych” wydaj się jednak bardzo zasadny. Powszechnie używane karty graficzne, takie jak GeForce GTX 1060 czy mające go zastąpić GeForce GTX 1660 i GTX 1660 Ti mogą zmotywować twórców gier do wprowadzenia ray tracingu do tworzonych gier. Obsługa ma pojawić się w grach zarówno z DXR, jak i tych z API Vulkan. NVIDIA podała także informacje na temat obsługujących śledzenie promieni silników graficznych. Zapowiedziano wydajnie odpowiednich wtyczek do Unreal Engine 4.22 i Unity 2019.03. NVIDIA udostępniła także RTX Denoiser SDK (bibliotekę pozwalającą na szybkie odszumianie, zawierająca algorytmy chociażby dla okluzji otoczenia i miękkich cieni) i Nsight for RT czyli program do debugowania tych gier, które obsługują DXR.

NVIDIA także poinformowała o kolejnych grach, które obsługują ray tracing. Wymieniono łącznie trzy tytuły: “Control”, “Dragonhound”, “Quake II RTX”. Wkrótce ray tracing ma nareszcie trafić także do “Shadow of the Tomb Raider”. NVIDIA potwierdziła także, że o ile ray tracing będzie dostępny w kartach GTX, tak DLSS nie będzie obsługiwany przez inne karty niż GeForce RTX. | CHIP

A w rankingach kart graficznych na pierwszym miejscu Zotac Gaming GeForce RTX 2080 Ti AMP Edition 11GB GDDR6