Polscy naukowcy stworzyli wirtualną mapę Drogi Mlecznej

Praca polskich naukowców została opublikowana w czasopiśmie naukowym Science. Trójwymiarowa mapa Drogi Mlecznej opiera się na precyzyjnie wyznaczonych odległościach 2400 cefeid obserwowanych w ramach Eksperymentu Soczewkowania Grawitacyjnego (OGLE) w Las Campanas w Chile, w którym uczestniczą również astronomowie z Uniwersytetu Warszawskiego. Okazało się m.in., ze nasza galaktyka jest zakrzywiona na krańcach nawet o 4,5 tysiąca lat świetlnych od płaszczyzny dysku. Naukowcy tłumaczą to oddziaływaniem z innymi galaktykami oraz wpływem gazu międzygalaktycznego i tzw. ciemnej materii.
Polscy naukowcy stworzyli wirtualną mapę Drogi Mlecznej

Naukowcy opracowali też prosty model komputerowy, który miał za zadanie pokazać jak formowała się nasza galaktyka. Na podstawie okresu pulsacji gwiazd naukowcy zauważyli, że cefeidy mają podobny wiek i musiały powstać w podobnym czasie w jednym z ramion Drogi Mlecznej. Po uruchomieniu symulacji okazało się, że gwiazdy prawie idealnie utworzyły obecnie obserwowalną mapę nieba.

— Zbliżony wiek struktur wskazuje, że musiały one powstać w podobnym momencie w przeszłości, w jednym z ramion spiralnych Galaktyki. Ich dzisiejsze rozmieszczenie w dysku i częściowe rozmycie jest wynikiem różnej prędkości rotacji w Galaktyce ramion spiralnych (gazowych struktur, w których młode gwiazdy, m.in. cefeidy, powstają) oraz rotacji gwiazd — mówi dr Jan Skowron, jeden ze współautorów badania. — Symulowane i obserwowane struktury w Galaktyce są uderzająco podobne. Możemy więc stwierdzić, że nasz model historii dysku galaktycznego jest możliwy i jest w stanie objaśnić dzisiejsze struktury jakie w nim widzimy.

Naukowcy stworzyli model kosmicznej Pustki Lokalnej