t-mobile

T-Mobile to troll patentowy? Zakazał startupowi używania koloru magenty

Amerykański startup ubezpieczeniowy nie może na terenie Niemiec używać w kampanii marketingowej koloru różowego (magenty). Zdaniem sądu ten odcień jest znakiem towarowym T-Mobile, choć w rzeczywistości mowa jest o zupełnie innych barwach.

Kolorystyka jest ważnym elementem marki. Widzimy złote „M”, myślimy „McDonald’s”. Widzimy pomarańczowy kwadracik i już wiemy, że chodzi o Orange. Jasnofioletowe słodycze to na pewno Milka. I podobnie jest w przypadku fuksji (magenty) i T-Mobile. Sęk w tym, że choć odcieni kolorów ilość jest w zasadzie nieograniczona, to ludzka percepcja owszem, więc powstające nowe firmy w swoich znakach korzystają bardzo często z kolorów podstawowych.

Startup Lemonade został założony w 2015 roku. Od samego początku to amerykańskie przedsiębiorstwo zajmujące się m.in. ubezpieczeniami domu, wykorzystywało w swoich kampaniach marketingowych kolor różowy. Problem zaczął się wtedy, gdy Lemonade zapragnęło rozszerzyć działalność na rynku niemieckim. Wtedy do akcji wkroczyli prawnicy T-Mobile, a raczej właściciela tej marki – Deutsche Telekom.

Najpierw wysłali list do Lemonade z prośbą o zaprzestanie wykorzystywania koloru magenty globalnie. Następnie złożyli wniosek w sądzie o udzielenie zakazu wykorzystywania koloru przez Lemonade w Niemczech. Sąd wniosek zaakceptował, więc firma musiała zaprzestać działań reklamowych. – Podobnie jak „T” w logo firmy i inne elementy marki, kolor magenta został zarejestrowany jako marka Deutsche Telekom. Marka jest znaczącym wkładem w sukces firmy. Magenta jest wyraźnie rozpoznawalna i kojarzona z Deutsche Telekom nawet poza branżą. Firma szanuje prawa wszystkich do znaków towarowych i oczekuje, że inni zrobią to samo – tłumaczy rzecznik prasowy DT.

t-mobile
Z lewej strony, kolor używany przez T-Mobile. Tuż obok prawnie zarejestrowany odcień. (fot. Techcrunch.com)

Zaskakujący jest jednak fakt, że oficjalnym kolorem zarejestrowanym przez T-Mobile jest RAL 4010, który nie wygląda jak ten wykorzystywany przez firmę. Na obrazku powyżej można też zobaczyć z prawej strony trzy kolory, których według Deutsche Telekom Lemonade również nie może używać.

Reklama

Amerykański startup nie zamierza się poddać. Złożył już wniosek do europejskiego biura ochrony intelektualnej, by unieważniło roszczenia Deutsche Telekom do koloru magenty w znaku towarowym. Wcześniej niemiecki operator telekomunikacyjny walczył o prawo do magenty z innymi firmami m.in. AT&T, Telią, redakcją serwisu Engadget i dataJar. W niektórych przypadków sąd oddalił pozew Deutsche Telekomu, więc dla Lemonade jest nadal nadzieja. Firma promuje też hasztag #FreeThePink (z ang. uwolnić różowy kolor). | CHIP

SKORO O KOLORACH, TO WARTO PRZECZYTAĆ:

Umieścił zdjęcie butów na Instagramie, Ferrari straszy go pozwem

3
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.