Znaleźli dwa dinozaury sprzed 130 mln lat. Były prawdziwymi gigantami

Paleontolodzy odkryli dwa nowe gatunki dinozaurów, które rozmiarami przewyższały… autobus. Zamieszkiwały one terytorium współczesnych północno-zachodnich Chin przed 130 mln lat.
Znaleźli dwa dinozaury sprzed 130 mln lat. Były prawdziwymi gigantami

Zauropody zostały nazwane Hamititan i Silutitan, a ich długość wynosiła kolejno 17 i 20 metrów. Jeśli chodzi o masę, to w tym przypadku paleontolodzy szacują, że większy z osobników ważył około 40 ton, podczas gdy mniejszy – około 35 ton. Co ciekawe, stanowisko paleontologiczne w pobliżu miasta Hami jest znane z licznych skamieniałości pterozaura z gatunku Hamipterus tianshanensis.

Czytaj też: 110 mln lat temu żyły tam dinozaury. Teraz znaleziono ich ślady

Odkrycie Silutitan sinensis i Hamititan xinjiangensis zwiększyło różnorodność zauropodów w Azji, szczególnie z obszaru, gdzie te kręgowce nie są powszechne. […] Hamititan xinjiangensis to jeden z niewielu tytanozaurów znalezionych w Azji, który wykazuje niezwykłą kombinację cech zauropodów.Xiaolin Wang, Chińska Akademia Nauk

Dinozaury okazały się zauropodami i przedstawicielami dwóch nieznanych wcześniej gatunków

Zbierając informacje na temat obu gatunków, naukowcy przeanalizowali fragmenty skamieniałości z Hami. Pod uwagę wzięli między innymi kręgi oraz żebra. Kości te pochodziły od trzech różnych osobników, wliczając w to jednego przedstawiciela gatunku Siltutitan sinensis, jednego przedstawiciela Hamititan xinjiangensis oraz jednego nieznanego gatunku, przypisanego do rodziny somphospondylan. Jej przedstawiciele żyli na Ziemi od 160 do 66 milionów lat temu.

Czytaj też: Ani ptak, ani dinozaur. Czym jest skamielina sprzed 120 milionów lat?

W ten sposób autorzy badań odnotowali charakterystyczne cechy wszystkich skamieniałych zwierząt i porównali je z innymi zauropodami, które w przeszłości znaleziono w Chinach. Dzięki temu naukowcy zyskali pewność, iż mają do czynienia z dwoma nowymi gatunkami. Zdaniem badaczy, Silutitan sinensis należał do rodziny zauropodów zwanej Euhelopodidae, której przedstawicieli znaleziono jak do tej pory jedynie we Wschodnich Chinach. Dokładne ustalenia w tej sprawie są dostępne na łamach Scientific Reports.