2 tranzyty, 3 zaćmienia. Nowo odkryta egzoplaneta krąży wokół dwóch różnych gwiazd

Korzystając z teleskopu TESS naukowcy namierzyli niecodzienną egzoplanetę. TIC 172900988 b krąży wokół 2 różnych gwiazd i ma przy tym rozmiary przypominające Jowisza.

Na czele zespołu badawczego stanął Veselin B. Kostov z SETI Institute, który opisał dokonania swoje i współpracowników na łamach The Astronomical Journal. Artykuł opisuje, jak prowadzono obserwacje metodą tranzytu. Najpierw wykazały one przejście planety na tle głównej gwiazdy, a pięć dni później – wokół drugiej z tworzących tamtejszy układ. Co ciekawe dotychczasowe detekcje planet okołopodwójnych wymagały trzech tranzytów.

Czytaj też: Egzoplaneta posiada dysk, z którego może powstać księżyc. Udało się go zaobserwować

TIC 172900988b pokonuje orbitę wokół swoich gospodarzy w ciągu 200 dni. Jako że TESS prowadzi swoje obserwacje sektor po sektorze, to astronomowie mieli zaledwie 30 dni na przeprowadzenie badań. Po tym czasie teleskop skierował swoje instrumenty na inny obszar nieba. Jak do tej pory z jego użyciem udało się skatalogować ponad 150 egzoplanet, czyli planet krążących wokół gwiazd innych niż Słońce.

Egzoplaneta TIC 172900988b jest tzw. planetą okołopodwójną

Wykrywanie planet okołopodwójnych jest znacznie bardziej skomplikowane niż znajdowanie planet krążących wokół pojedynczych gwiazd. Nasz zespół był w stanie pokazać, że pomimo krótkiego okna obserwacyjnego, możliwe jest wykorzystanie TESS do detekcji planet okołopodwójnych. stwierdził Nader Haghighipour

O tym, jak rzadko spotykane są planety okołopodwójne niech świadczy fakt, iż Kosmiczny Teleskop Kepler odkrył zaledwie kilkanaście takich obiektów. Nowa detekcja, dokonana dzięki TESS, jest natomiast pierwszym przypadkiem, w którym astronomowie byli w stanie obliczyć wzór orbitalny w oparciu o tak ograniczone dane. Jeśli chodzi o parametry, to TIC 172900988b jest gazowym olbrzymem wielkości Jowisza. Przypada jej również miano najbardziej masywnej tranzytującej planety okołopodwójnej, jaką kiedykolwiek udało się wykryć.

Czytaj też: Teleskop TESS idzie na rekord. Wykrył niemal 160 tysięcy pulsujących czerwonych olbrzymów

Co ciekawe, za sprawą obrazowania w wysokiej rozdzielczości w bliskiej podczerwieni pojawiły się hipotezy o istnieniu trzeciej gwiazdy wchodzącej w skład opisywanego układu. Zdaniem naukowców orbita tego obiektu byłaby niezwykle wydłużona, a jej pokonanie mogłoby zajmować nawet 5000 lat. Poza tym, owa gwiazda miałaby na tyle niską masę, że mogłaby krążyć zarówno wokół dwóch gwiazd jak i orbitującej wokół nich egzoplanety.