hipersoniczny-samolot

Chiny zbudowały hipersoniczny samolot według odrzuconego 20-lat temu projektu NASA. Amerykanie stwierdzili, że pomysł był zbyt drogi

Zapytacie czym objawia się rywalizacja pomiędzy światowymi supermocarstwami? Na przykład tym, że jedno supermocarstwo buduje sobie prototyp hipersonicznego samolotu według projektu odrzuconego przez drugie supermocarstwo, które uznało go za zbyt drogi i zbyt skomplikowany pomysł.

Za konstrukcję chińskiego prototypu odpowiada zespół profesora Tana Huijuna z Uniwersytetu Aeronautyki i Astronautyki w Nankinie w Jiangsu. Sam projekt z kolei jest dziełem Minga Han Tanga, który pod koniec lat 90. był głównym inżynierem programu hipersonicznego NASA.

Tang stworzył wtedy projekt dwustopniowego napędu, który miał zostać wykorzystany w programie Boeing Manta X-47C. Zanim jednak do tego doszło, rząd USA stwierdził, że całe przedsięwzięcie jest zbyt kosztowne i powoduje zbyt wiele problemów technicznych, żeby opłacało się je dotować.

Tutaj właściwie historia mogłaby się skończyć, gdyby nie fakt, że w 2011 r. plany programu X-47C zostały odtajnione. Chciałbym wiedzieć, czy w tamtym momencie Amerykanie spodziewali się, że odtajnienie tego projektu spowoduje to, że przejmą i dokończą go Chińczycy. W każdym razie tak właśnie się stało

Hipersoniczny samolot X-47C made in China

Chiński prototyp, w odróżnieniu do większości hipersonicznych projektów, które korzystają z pojedynczego silnika, korzysta z dwóch, dwustopniowych silników. Przy niższych prędkościach pracują one jak zwykłe turbinowe silniki odrzutowe, jednak ich specyfikacja pozwala na wejście w drugi tryb, w którym uruchamiają się silniki strumieniowe pozwalające na przekroczenie mach 5.

Huijun i jego zespół przetestowali prototyp w tunelu aerodynamicznym, który umożliwia testowanie w warunkach przypominających lot z prędkością od 4 do 8 machów. Testy wykazały, że zaprojektowany przez Tanga projekt silnika radzi sobie w tych warunkach. Przynajmniej w tunelu aerodynamicznym. Nie wiadomo, kiedy Chińczycy planują odbycie pierwszego lotu testowego. Do tej pory może powstać kilka kolejnych iteracji tego prototypu.

Czytaj również: Lot z Nowego Jorku do Londynu zajmie 1,5 godziny? Hermeus zaprezentował swój samolot hipersoniczny

Założę się jednak, że Chińczycy będą chcieli kontynuować ten projekt. Chociażby po to, żeby pokazać, że Chiny są w stanie zrealizować projekt odrzucony jako zbyt kosztowny i problematyczny przez Amerykanów. Drugim powodem jest oczywiście aktualny technologiczny wyścig pomiędzy Stanami Zjednoczonymi i Chinami. Amerykanie aktualnie również pracują nad swoim hipersonicznym samolotem, więc Chiny nie mogą być gorsze.