Szczegóły Intel Xe Super Sampling. To odpowiedź na DLSS i FSR od Niebieskich

Już 30 marca zadebiutują pierwsze karty graficzne Intela dla graczy. Firma na szczęście zadbała o to, aby nie tylko zapewnić rynkowi sprzęt, ale też zaoferować alternatywę na poletku technologii (software) dla opracowanego przez NVIDIA DLSS (Deep Learning Super Sampling) oraz FSR (FidelityFX Super Resolution) od AMD. Dziś poznaliśmy Szczegóły Intel Xe Super Sampling, czyli części technologii, która będzie towarzyszyć kartom Intel Arc.
Szczegóły Intel Xe Super Sampling, Intel Xe Super Sampling, Xe Super Sampling, XESS
Szczegóły Intel Xe Super Sampling, Intel Xe Super Sampling, Xe Super Sampling, XESS

Poznaliśmy szczegóły Intel Xe Super Sampling. Ta technologia open-source odblokuje znacznie wyższą płynność w grach

Podczas targów GDC 2022 wiele firm miało do pokazania kilka wartych naszej uwagi technologii z myślą o grach. Obok DirectStorage zdecydowanie warto rzucić okiem na technologię Intel Xe Super Sampling, z którą wiąże się sporo nadziei. Dlaczego? Bo Intel nie tylko chce zapewnić wsparcie wszystkim kartom graficznym (zarówno starszym, jak i konkurencyjnym modelom), ale też iGPU, a na dodatek wyeliminować lub zminimalizować znane problemy z tymi technikami, czyli zjawisko ghostingu oraz rozmycia obrazu.

Czytaj też: Dalsze testy Apple M1 Ultra ujawniają, że temu SoC daleko do profesjonalnych stacji roboczych

Co najważniejsze, supersampling XeSS Intela w czasie rzeczywistym nie wymaga wcześniejszego szkolenia algorytmu na materiałach z danej gry. Na dodatek będzie przyjmować jednolitą bibliotekę, która będzie kompatybilna z różnymi tytułami jednocześnie. W praktyce XeSS Intela występować będzie obejmować dwa warianty o różnym stopniu wydajności.

Jeden oprze swoje działanie na jednostkach XMX (odpowiadających za obliczenia sztucznej inteligencji), czyli tych w procesorach graficznych Intel Arc, a drugi będzie wykorzystywał jednostki DP4a w NVIDIA Pascal, Turing oraz AMD RDNA1/2. Ten pierwszy będzie jednak znacznie skuteczniejszy, bo w przypadku tej drugiej technologia XeSS będzie zapewniał niższą płynność. Jednak spora różnica między tymi wariantami nie sprawi, że deweloperzy będą musieli dbać o obie implementacje.

Czytaj też: Nowy standard zasilaczy. Intel zaprezentował specyfikację ATX 3.0 i ATX12VO 2.0

Z najnowszych informacji dowiedzieliśmy się, że w przeciwieństwie do AMD FSR 2.0 i NVIDIA DLSS 2.3, technologia Intel XeSS będzie oferowała pięć trybów jakości obrazu. Te będą różnić się tradycyjnie parametrem skalowania i tak też Ultra Performance będzie skalować rozdzielczość 2,3-krotnie, a Ultra Quality 1,3-krotnie. Co ciekawe, według Intela ta technologia pozwala osiągnąć wyższe współczynniki skalowania niż inne techniki czasowego i przestrzennego upscalingu.

Czytaj też: Skuteczność DirectStorage w Forspoken. Jak bardzo technologia Microsoftu przyspiesza wczytywanie?

Tryb Ultra-Quality poprawi wydajność o 21-27% dla rozdzielczości 1440p i 4K, podczas gdy Ultra-Performance podbije te wartości do 97-153%. Tak przynajmniej wynika z testów przeprowadzonych przez firmę, która nie ujawniła najważniejszych szczegółów platformy i nawet samej liczby FPS. Teoretycznie jednak XeSS ze 100 klatek na sekundę mogłoby zrobić nawet 253 FPS. Intel nie podał jednak jeszcze daty premiery XeSS ani pełnej listy gier, które będą go obsługiwać.