niewidzialne okręty podwodne, okrętu typu A26,

Szwedzi budują niewidzialne okręty podwodne. Pierwszy przykład okrętu typu A26 już z kamieniem milowym rozwoju

W kwestii specyfikacji okręty podwodne typu A26 nie są specjalnie imponujące. Mierzą nieco ponad 66 metrów długości oraz 6,75 metra średnicy, wypierają 1925 ton, a ich wyposażenie obejmuje miny, drony podwodne i torpedy. Ich wyjątkowość sprowadza się jednak do technologii stealth, bo to dzięki niej można powiedzieć, że teraz Szwedzi budują niewidzialne okręty podwodne.

Budowa okrętu podwodnego Blekinge osiągnęła kamień milowy

Zacznijmy od tego, skąd bierze się ostatnie zamieszanie wokół okrętów podwodnych A26. Wszystko sprowadza się do tego, że 30 czerwca miała miejsce ceremonia położenia stępki pod okręt HMS Blekinge w stoczni Saab Kockums w Karlskronie w południowej Szwecji. Ten właśnie okręt to pierwszy z dwóch okrętów podwodnych typu A26 zamówionych dla szwedzkiej marynarki wojennej.

Czytaj też: Polskie samobieżne haubice 2S1 Goździk. To je zastępują nowoczesne Kraby i to one walczą w Ukrainie

Przysłowiowe położenie stępki w tym przypadku jest oczywiście określeniem na wyrost, bo w praktyce (jak to zwykle bywa przy okrętach podwodnych) zamiast położenia stępki, było ustawienie obok siebie pierwszych sekcji kadłuba przed procesem spawania. W ogólnym rozrachunku to ważny moment, bo sama w sobie uroczystość odbyła się dokładnie 5 lat po tym, jak Szwecja zamówiła dwa nowe okręty podwodne i jednoznacznie sugeruje, że prace nad nimi idą zgodnie z planem.

Czytaj też: Rosyjski czołg T-62M zniszczony ukraińskim pociskiem artyleryjskim, a załoga… ucieka w popłochu

Wedle obecnych planów, pierwszy okręt typu A26, czyli HMS Blekinge, ma zostać dostarczony szwedzkiej marynarce wojennej w 2027 roku, a rok później to samo ma spotkać drugi okręt podwodny – HMS Skane. W obu przypadkach cała wyjątkowość obu okrętów ma sprowadzać się do „ekstremalnego wykorzystania technik stealth”, czyli tych, które czynią ze sprzętów wojskowych dzieła niewrażliwe na sonary poprzez przede wszystkim zmyślnie niwelowanie ich sygnatury radarowej.