Nowy sojusznik w gaszeniu pożarów. W tym celu Airbus A400M nie był wcześniej testowany

Firma Airbus z powodzeniem przetestowała transportowiec A400M w roli bombowca wodnego. Fale upałów w Europie sprawiają, że maszyna może przydać się do gaszenia pożarów jeszcze w tym roku.
Zdjęcie A400M z testów wodnych /Fot. Airbus
Zdjęcie A400M z testów wodnych /Fot. Airbus

W oświadczeniu francuskiego producenta czytamy:

Airbus z powodzeniem przetestował zdejmowany zestaw demonstracyjny do gaszenia pożarów na transportowcu lotniczym A400M nowej generacji podczas kampanii prób w locie w Hiszpanii.

Sam test był dość “prosty”. Samolot musiał zrzucić 20 ton wody w czasie krótszym niż 10 sekund. Udało się mu to bez większych problemów. Co więcej, wykorzystywanie A400M jako bombowiec wodny nie wymaga żadnych poważniejszych modyfikacji kadłuba.

Nowa jednostka do gaszenia pożarów

Woda w A400M jest przechowywana w zbiorniku w luku bagażowym, zamykanym przez niezależne drzwi, które są połączone z rurami zalewowymi. A400M może latać na niskich wysokościach, a przy tym jest bardzo zwrotny, więc bez problemu radzi sobie z zadaniami, takimi jak gaszenie pożarów.

Rozwój tej jednostki jest nieodłączną częścią naszej podróży w kierunku pomocy w tworzeniu bardziej zrównoważonego i bezpiecznego świata, nie tylko poprzez nasze działania, ale także poprzez nasze produkty. Jesteśmy głęboko przekonani, że A400M może odegrać istotną rolę w walce ze stale rosnącym zagrożeniem ze strony pożarów i wspierać odbudowę systemów społecznych i środowiskowych.Mike Schoellhorn, szef Airbus Defence and Space

Airbus A400M nie zamierza konkurować z bombowcami wodnymi Canadair, a uzupełniać ich możliwości. Samoloty Canadair mają pojemność 6000 litrów, a to 1/3 pojemności A400M. Samolot Canadair może jednak szybciej uzupełnić zapas wody, np. pobierając ją z jeziora – A400M musi robić to w konwencjonalny sposób.

Airbus A400M – co to za samolot?

Airbus A400M to sprawdzony, czterosilnikowy ciężki samolot transportowy o napędzie turbośmigłowym, jedna z najszybszych tego typu maszyn na świecie (prędkość przelotowa 780 km/h). Może przewozić w swoim luku bagażowym wiele sprzętu wojskowego, który nie pasuje do taktycznych samolotów transportowych poprzedniej generacji, m.in. helikopterów, wozów bojowych czy koparek.

Czytaj też: Dookoła świata powyżej prędkości dźwięku. Overture spycha najnowocześniejsze samoloty odrzutowe w cień

A400M został wprowadzony na rynek w maju 2003 r. jako odpowiedź siedmiu krajów europejskich zgrupowanych w ramach OCCAR. Montaż samolotu odbywa się w Hiszpanii; skrzydła są produkowane w Wielkiej Brytanii, a kadłub w Niemczech. Dziewiczy lot A400M odbyto w grudniu 2009 r. Pierwszy egzemplarz został przekazany francuskim siłom powietrznym w sierpniu 2013 r., a rok później trafił do służby. Samolot sprawdził się również we wspieraniu akcji humanitarnych i ratunkowych oraz transportu VIP.