Gdzie będziemy ładować nasze auta elektryczne? W Europie przybędzie stacji

Konsorcjum EXPAND-E stawia sobie za cel rozbudowę europejskiej sieci stacji ładowania elektryków o nowe urządzenia. Auta elektryczne będzie można łatwiej ładować na obszarze od Morza Bałtyckiego do Morza Śródziemnego i od Morza Czarnego do Oceanu Atlantyckiego. Projekt otrzymał współfinansowanie w wysokości blisko 70 mln euro ze strony Komisji Europejskiej.
Gdzie będziemy ładować nasze auta elektryczne? W Europie przybędzie stacji

EXPAND-E (Expanding Performance and Network Density – Electric) to konsorcjum utworzone przez europejskich operatorów sieci ładowania z GreenWay oraz IONITY. W jego skład weszły również firmy Renovatio, K-Auto, Fortis i Grid Telecom. Najnowszy projekt konsorcjum wsparty przez Komisję Europejską został obliczony na trzy lata.

Obejmuje on instalację nowych lub rozbudowę istniejących stacji ładowania w ponad 450 lokalizacjach w 22 państwach członkowskich Unii Europejskiej

W sumie w ramach projektu zostanie rozmieszczonych 2100 stacji ładowania o dużej mocy (150-350 kW) przeznaczonych dla pojazdów elektrycznych lekkich (LDV) oraz pojazdów elektrycznych ciężkich (HDV). Punkty będą publicznie dostępne przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Będzie można z nich korzystać w usłudze roamingu.

Komisja Europejska decyzją CINEA (Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska) przeznaczy na realizację projektu 69,11 mln euro. Do końca 2025 roku sieć stacji ładowania pojazdów elektrycznych zostanie rozbudowana również w Polsce. 

Plany operatora sieci ładowania GreenWay obejmują budowę w naszym kraju około 260 punktów ładowania o mocy 150 kW dla aut osobowych oraz 10 punktów ładowania o mocy min. 350kW dla aut dostawczych i ciężarowych. Ich lokalizacja będzie zbieżna z głównymi i pomocniczymi korytarzami transportowymi polskiej części sieci TEN-T.

Czytaj też: Samochody Volkswagena ratunkiem dla sieci elektrycznej. Niczym mobilne magazyny energii

Projekt EXPAND-E to spojrzenie na infrastrukturę ładowania w szerokiej, europejskiej skali. Taka perspektywa jest niezbędna dla zachowania równomiernego rozrostu sieci i uzupełnienia niedoborów tam, gdzie dostęp do usług ładowania jest jeszcze ograniczony – twierdzi Rafał Czyżewski, Prezes GreenWay Polska.