Płatności mobilne w Polsce na fali. Lubimy płacić smartfonem i smartwatchem

Za sprawą publikacji statystyk Narodowego Banku Polskiego udało się wyliczyć udział transakcji bezgotówkowych dokonywanych urządzeniami mobilnymi (smartfonami oraz inteligentnymi zegarkami). Okazuje się, że Polacy coraz częściej wybierają taką formę płatności za codzienne zakupy.
Płatności mobilne w Polsce na fali. Lubimy płacić smartfonem i smartwatchem

Według opublikowanych niedawno statystyk Narodowego Banku Polskiego w okresie od kwietnia do czerwca tego roku w terminalach przeprowadzono w Polsce 2,02 mld płatności. Z danych serwisu Cashless.pl wynika natomiast, że w II kw. 2022 roku zanotowano ok. 264 mln zbliżeniowych płatności mobilnych.

Zestawienie tych dwóch wyników może świadczyć o tym że już co ósma płatność kartą w sklepie na terenie Polski odbywa się za pomocą urządzenia mobilnego

Wydaje się, że coraz częściej polski konsument chce płacić za pomocą smartfonu lub smartwatcha. Udział płatności mobilnych w całości transakcji terminalowych wzrósł o ponad 1 pkt proc. w porównaniu do I kw. 2022 roku. Jeszcze lepiej widać to na tle statystyk z II kw. 2021 roku. Tutaj zanotowano skok o ponad 4,5%.

W II kw. 2022 roku według danych Cashless.pl, najwięcej zbliżeniowych płatności mobilnych zrealizowali klienci mBanku. Na kolejnych miejscach znaleźli się klienci Santander, Pekao oraz Millennium. Wśród mobilnych płatności prym wiodą systemy Google Pay oraz Apple Pay. Klienci mogą również korzystać m.in. z Garmin Pay, Fitbit Pay oraz Xiaomi Pay.

Czytaj też: Płatności online w Polsce. Tradycyjne przelewy powoli odchodzą do lamusa. Co zamiast nich?

Rynek płatności mobilnych w Polsce uzupełniają również płatności zbliżeniowe BLIK oferowane przez banki oraz systemy HCE (płatności z poziomu aplikacji mobilnych). Należy oczekiwać, że zarówno liczba systemów, jak i urządzeń obsługujących płatności mobilne będzie się stale zwiększać.