Baterie cynkowo-jonowe jako bezpieczniejsza alternatywa dla litowo-jonowych? Teraz jest to możliwe

Baterie z wodnym elektrolitem i anodą cynkową izolowaną specjalną warstwą ochronną mogą stać się rzeczywistością. Najnowszy wynalazek koreańskich naukowców posiada tą przewagę nad standardowymi bateriami litowo-jonowymi, że jest o wiele bezpieczniejszy i nie jest łatwopalny.
Baterie cynkowo-jonowe jako bezpieczniejsza alternatywa dla litowo-jonowych? Teraz jest to możliwe

Na łamach czasopisma naukowego Cell Reports Physical Science pojawiły się wyniki prac koreańskich naukowców z POSTECH, którzy opracowali stabilną i bezpieczną baterię cynkowo-jonową, która wykorzystuje wodę jako elektrolit. Anoda w tym akumulatorze zbudowana jest z cynku – pokryto ją dodatkową ochronną warstwą polimeru, który zapobiega korozji oraz poprawia wydajność elektrochemiczną akumulatora.

Czytaj też: Baterie już nigdy nie ulegną zamoczeniu. Tak może wyglądać przyszłość wielu urządzeń elektronicznych

Baterie cynkowo-jonowe jako bezpieczniejsza alternatywa dla litowo-jonowych? Teraz jest to możliwe

Bateria cynkowo-jonowa jest bardzo obiecującym typem akumulatorów, który może zastąpić te konwencjonalne litowo-jonowe, których podstawowym problemem jest to, że elektrolit w nich zastosowany jest silnie łatwopalny, w związku z czym baterie tego rodzaju mogą czasami wybuchać.

Dotychczasowe prace na akumulatorami z anodą cynkową napotykały na problem korozji i powstawania dendrytów, co uniemożliwiało praktyczne zastosowanie tych baterii.

Koreańscy naukowcy postanowili pokryć anodę z cynku wielofunkcyjną warstwą ochronną z polimeru blokowego. Jak się okazuje, materiał ten jest elastyczny i rozciągliwy, więc wytrzyma ewentualne zmiany objętości akumulatora podczas cykli ładowania. Ponadto poprawia on stabilność elektrody, tłumiąc niepotrzebne reakcje elektrochemiczne na jej powierzchni.

Czytaj też: Oto baterie przyszłości. Podczas ich ładowania i rozładowywania dzieje się coś niezwykłego

To z pozoru drobne udogodnienie tak naprawdę pozbyło już jakichkolwiek wad baterie cynkowo-jonowe, co otwiera nową drogę do poważniejszych prac nad ich praktycznym zastosowaniem.