Pierwsza w Europie gigafabryka materiałów akumulatorowych działa w Polsce. Wiemy, co ją zasila

Gospodarka o obiegu zamkniętym to ważny celu wielu branż przemysłowych. Ogromny krok został poczyniony w Polsce, ponieważ została uruchomiona pierwsza w Europie gigafabryka materiałów akumulatorowych, która jest w 100 proc. zasilana z OZE. Gdzie się znajduje innowacyjny zakład?
Gigafabryka w Radzikowicach

Gigafabryka w Radzikowicach / źródło: Youtube.com/Umicore

Na terenie Radzikowic koło Nysy (województwo opolskie) został uruchomiony zakład produkujący materiały akumulatorowe. Gigafabryka jest pierwszą tego typu w Europie, która w dodatku jest zasilana tylko i wyłącznie z energii wiatrowej. Zakład należy do koncernu Umicore i na terenie Polski zatrudnia 400 osób.

Czytaj też: Przezroczyste, giętkie i prostsze w budowie. Organiczne ogniwa fotowoltaiczne muszą wyjść z cienia

Materiały akumulatorowe, które powstają w tym miejscu, są ważnym elementem w produkcji samochodów elektrycznych i w rozwoju elektromobilności. Jak mówi Mathias Miedreich, CEO Umicore:

Najnowocześniejsze technologie produktów i procesów są dopełnieniem zakładu rafinacji metali oraz produkcji prekursorów materiałów katodowych w Finlandii, a także światowej klasy centrum badawczo-rozwojowego oraz pionierskich działań w zakresie recyklingu baterii w Belgii.

Gigafabryka zasilana tylko energią wiatrową. Pierwsze takie rozwiązanie

Opolskie Radzikowice stały się nie tylko sercem europejskiego przemysłu motoryzacyjnego, ale przykuwają swoją uwagę także ze względu na ekologiczne podejście. Zakład jest w całość zasilany w energię produkowaną z odnawialnych źródeł energii, a dokładnie z wiatru.

Farma wiatrowa, która znajduje się w Pągowie, produkuje prąd potrzebny do procesów fabrycznych. Zakład w Radzikowicach był budowany przez 4 lata, aby ruszyć w lipcu br. Planowane jest nieustanne rozwijanie mocy przerobowej gigafabryki. Do końca 2023 roku ma ona osiągnąć 20 Gwh, a przed 2025 rokiem osiągnąć 40 Gwh.

Czytaj też: Użyj tylko taśmy dwustronnej, a wygenerujesz prąd. Podczas eksperymentu zaświeciło się 476 żarówek

Jak się dowiadujemy z komunikatu prasowego, firma ma śmiałe plany, aby produkować nawet 3 mln aut elektrycznych w drugiej połowie obecnej dekady. W tym celu powstaną jeszcze zakłady w innych krajach, w tym fabryka prekursorów i aktywnych materiałów katodowych w Kanadzie oraz zostaną zwiększone moce przerobowe funkcjonujących już zakładów w Azji.