Przemysł lotniczy musi przestać tak truć. Odpowiedzią może być alternatywne paliwo lotnicze

Biorąc pod uwagę wszystkie emisje samolotów, latanie jest odpowiedzialne za około pięć procent zmian klimatycznych spowodowanych przez człowieka. Biorąc pod uwagę, że 89 procent populacji nigdy nie latało, zapotrzebowanie na pasażerów podwaja się co 20 lat, a inne sektory dekarbonizują się znacznie szybciej, przewiduje się, że liczba ta wzrośnie. To z kolei jednoznacznie wskazuje na to, że przemysł lotniczy musi przestać tak truć, a tego może dokonać alternatywa dla paliwa lotniczego oparta na utlenionej nanocieczy (nanofluidzie), jak wynika z badania opublikowanego w International Journal of Sustainable Aviation.
Alternatywa dla paliwa lotniczego
Alternatywa dla paliwa lotniczego

Paliwo lotnicze w formie utlenionej nanocieczy może zwiększyć użyteczną nośność, wydłużyć zasięg lotu, umożliwić loty na większych wysokościach, a przede wszystkim poprawić zużycie paliwa i tym samym obniżyć emisje

Samoloty, które pozwalają ludzkości na szybki i masowy transport dóbr oraz osób, wykorzystują naftę w swoich silnikach, aby zasilić paliwożerne silniki, które są niezbędne do pokonania oporu i wytworzenia siły nośnej. Mowa więc o paliwie kopalnym o doskonałej gęstości energetycznej, podczas którego spalania, uwalniane są szkodliwe substancje chemiczne, takie jak dwutlenek węgla (CO₂), tlenki azotu (NOₓ) i cząstki stałe (drobne cząstki sadzy, brudu i płynów). Jego zastąpienie ekologicznym odpowiednikiem z miejsca znacząco ograniczy lub nawet wyeliminuje generowane przy każdym locie emisje.

Czytaj też: Rozbłysk słoneczny wywołał problemy na Ziemi. Co dokładnie się wydarzyło?

Alternatyw dla paliwa lotniczego jest wiele, ale naukowcy nie ustają w poszukiwaniu kolejnych, które (może) przebiją się do głównego nurtu swoją np. niższą ceną lub prostotą produkcji i wysoką dostępnością. Od dawna wiadome jest, że dodatki tlenowe pozwalają na oszczędniejsze spalanie w silnikach spalinowych i zmniejszają zanieczyszczenie środowiska, pozwalając spalać paliwo pełniej i efektywniej. W nowym badaniu naukowcy wskazali, że dodatki w postaci nanocząstek tlenków metali i niemetali (np. tlenek glinu, tlenek cynku, krzemionka) mogą jeszcze bardziej poprawić procesy spalania.

Czytaj też: To udało się po raz pierwszy w historii. Piąty stan materii utworzony z egzotycznych atomów

Przeprowadzony przez zespół przegląd najnowszych osiągnięć w dziedzinie paliw lotniczych opartych na nanofluidach wykazał, że dodatki tlenowe poprawiają termiczne i fizyczne właściwości paliw, zwiększając nawet całkowitą wartość opałową paliwa, przyspieszając proces spalania i zmniejszając tworzenie się sadzy poprzez czystsze spalanie paliwa. Te dodatki poprawiają ogólną wydajność silnika z samego tylko względu na to, że obecność tlenu w samym paliwie znacząco przyczynia się do poprawy spalania, a obecność nanocząstek prowadzi do lepszego transferu ciepła oraz gwarantuje bardziej efektywną interakcję między tlenem a cząsteczkami paliwa, co poprawia reakcje spalania na dużych wysokościach.

Czytaj też: Procesor kwantowy z imponującym rekordem. Różnica jest aż 100-krotna