Pierwsza komercyjna rakieta orbitalna Australii będzie wyjątkowa. Podbije orbitę silnikami elektrycznymi

Eris – takim mianem określono pierwszą komercyjną rakietę orbitalną Australii, która po udanym locie zapisze się na kartach historii. Wszystko dzięki wykorzystywanych w niej elektrycznym silnikom.
komercyjna rakieta orbitalna Australii
komercyjna rakieta orbitalna Australii

Dzięki Eris Australia może dołączyć do grona jedenastu państw, które realizują orbitalne misje kosmiczne

Po udanym starcie rakiety Eris, będzie to oficjalnie pierwsza w historii rakieta z silnikami hybrydowymi, która osiągnie orbitę Ziemi. Nie jest to jednak osiągnięcie tylko dla samego osiągnięcia, bo ta trójstopniowa rakieta nośna mierząca 23 metry wysokości i ważąca ponad 30 ton ma na celu zapewnienie opłacalnej i bardziej ekologicznej alternatywy dla tradycyjnych rakiet z napędem ciekłym i stałym. Jej wzniesieniem zajmie się pięć silników hybrydowych z paliwem stałym i ciekłym utleniaczem. 

Czytaj też: Chińska stacja kosmiczna w gotowości. Kolejny moduł na miejscu, choć rakieta nieoczekiwania spadła

Najciekawsze są jednak same zaawansowane silniki elektryczne i falowniki wykorzystywane w tej rakiecie. Odpowiada za nie brytyjska firma Equipmake i Gilmour Space, które zaczęły pracować nad wyjątkowym systemem już w 2020 roku. Ich celem było “opracowanie niezwykle lekkiego zespołu silnika elektrycznego i falownika o wyjątkowo wysokiej gęstości energetycznej”, który ma za zadanie wspierać silniki rakietowe Eris klasy orbitalnej dostarczone przez Gilmour, tworząc w ten sposób hybrydowy system napędu rakietowego. Niedawno zakończono ostateczne próby kwalifikacyjne hybrydowego silnika rakietowego Sirius przed proponowaną datą startu Erisa w kwietniu 2023 roku, podczas których silnik udowodnił, że może wygenerować 115 kN ciągu. 

Czytaj też: Kolejny gracz w segmencie lotów kosmicznych. Firehawk przetestował wyjątkowe paliwo 3D i silniki rakietowe

Wedle ujawnionych informacji, ten szczególny silnik elektryczny wykorzystuje opatentowany projekt wirnika, w którym magnesy stałe są ułożone jak szprychy koła. Takie rozwiązanie zapewnia znaczną przewagę wydajności w bardzo wymagającym środowisku operacyjnym i wyprzedza inne rozwiązania. Dlatego też w najbliższych latach Gilmour Space planuje wykorzystać swoje dzieło i wystrzelić na niskie orbity okołoziemskie większe rakiety o ładowności do 1000 kilogramów. Oczywiście o ile pierwszy lot zostanie zakończony pomyślnie.