Młodzi ludzie mają dodatkowy mózg. Niektórzy nie potrafią bez niego przeżyć więcej niż 10 godzin

O tym, że urządzenia mobilne wciskają się w każdą szczelinę życia wiemy w zasadzie wszyscy, niezależnie od wieku. Ustalenie dokładnej skali zależności od nich jest dość regularnie badane, szczególnie pośród najbardziej podatnych na nowinki młodych ludzi. Najnowsze badanie „Młodzi vs Mobile” przeprowadzone przez ekspertów Future Mind przynosi dość niepokojące wyniki.
Młodzi ludzie mają dodatkowy mózg. Niektórzy nie potrafią bez niego przeżyć więcej niż 10 godzin

Jak młodzież korzysta ze smartfonów

Najkrócej mówiąc, intensywnie. 87% Polaków w wieku 15-20 lat korzysta z telefonu od 2 do 10 godzin dziennie, przy czym 48% zamyka się w przedziale 2-5 godzin, a 38% między 5 a 10 godzin. 9% badanych w tej grupie wiekowej przekracza 10 godzin dziennie, a zaledwie 4% używa smartfonu poniżej godziny dziennie.

bez smartfonu
źródło: raport Future Minds

Co gorsza, zdecydowana większość nie wyobraża sobie funkcjonowania bez smartfonu – co 10 użytkownik w wieku 15-20 lat deklaruje, że nie mógłby funkcjonować bez smartfonu dłużej niż przez godzinę, 1/3 badanych deklaruje maksymalnie pół dnia, kolejna 1/3 dałaby radę wytrzymać dwa dni, a zaledwie 11% ponad tydzień.

Za intensywnością użytkowania nie idzie jednak ostrożność. W grupie wiekowej 15-20 lat 59% ankietowanych zachowuje jedynie podstawową ostrożność w udostępnianiu swoich danych osobowych, a aż 7% nie przykłada do tego najmniejszej wagi. Jedynie 8% stara się chronić swoje dane w maksymalnym stopniu, a 26% zwraca większą uwagę na ochronę danych.

Czytaj też: Szpagat Brukseli – Huawei w sieci 5G jest zły, ale już w 6G jest przydatny

Młodzież bardzo swobodnie podchodzi do ochrony danych osobowych

Co młodzież postrzega jako dane prywatne? Aż 88% uważa za takie dane swoich znajomych, 78% firmę, 70% swój e-mail, 54% szkołę i podobnie (53%) wizerunek. Najmniejszą wagę przywiązują natomiast do imienia i nazwiska (odpowiednio 82% i 53% badanych uważa je za dane publiczne) oraz do danych o wydarzeniach, w których biorą udział i markach sklepów i towarów, z których korzystają.

źródło: raport Future Minds

Co jednak interesujące, użytkownicy z grupy wiekowej 15-20 lat dość konserwatywnie podchodzą do dzielenia się swoimi danymi w zamian za dostęp do promocji zakupowych – nie zgadza się na to aż 28% użytkowników. Najskłonniejsza do dzielenia się danymi jest grupa wiekowa 26-30 lat – całkowitą odmowę deklaruje 21% badanych.

Czytaj też: Twój smartfon nie jest bezpieczny. FBI już przegląda jego dane i nic z tym nie zrobisz

Większość sklepów stara się posiadać własne aplikacje zakupowe. Czym można przekonać użytkowników do korzystania z nich? Wyniki są dość wyrównane we wszystkich grupach, w których przeprowadzono badanie. Największą zachętą jest dostęp do zniżek i bonów, oferowany w aplikacjach, w następnej kolejności jest łatwość wykonywania zakupów i wyboru towaru. Natomiast promowanie aplikacji przez influencerów okazuje się mało skuteczne – nawet w najpodatniejszej grupie (15-20 lat) skuteczność wynosi zaledwie 14%, a zaledwie 5% w grupie 26-30 lat.

źródło: raport Future Minds

O ile zachęta do korzystania z aplikacji nie jest taka łatwa, to jak się okazuje, bardzo łatwo do aplikacji zniechęcić. Największy wpływ mają tu problemy techniczne 52% w grupie najmłodszych użytkowników) i zbyt nachalna promocja aplikacji (38% w tej samej grupie). W efekcie aplikacje często są „porzucane” – czyli są zainstalowane, ale nie są wykorzystywane. Blisko połowa badanych ma od 1 do 5 takich aplikacji, a 1/4 od 5 do 10 programów leżących odłogiem.

Pełny raport dostępny jest tutaj.