Toyota Land Cruiser to najdłużej produkowany model marki
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F09%2Ftoyota-land-cruiser-2024-02-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
Zacznijmy od małego wstępu, czyli historii Toyoty Land Cruiser. To auto produkowane od 1951 roku, początkowo jako prototyp Toyota BJ. Później mieliśmy sześć kolejnych modeli – Land Cruiser 20 z 1955, Land Cruiser 40 z 1969, Land Cruiser 70 z 1984, Land Cruiser 90 z 1996, Land Cruiser 120 z 2002 oraz Land Cruiser 150 z roku 2009. Z biegiem czasu auto stało się tym, co w zasadzie dotknęło wiele modeli terenowych.
Samochód stworzony do pokonywania trudnego terenu stawał się coraz większy, a coraz lepsze wyposażenie spowodowało, że Land Cruiser został… udomowiony. Zamiast wołem roboczym auto stało się modną limuzyną, nawet w niektórych krajach w kręgach władzy. Trochę jak G-Klasa Mercedesa, którą szybciej spotkacie na warszawskim Wilanowie, niż na leśnych drogach.
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F09%2Ftoyota-land-cruiser-2024-01-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
Dodajmy jeszcze, że Land Cruiser najlepiej sprzedaje się na Bliskim Wschodzie, a ogółem firma co roku produkuje 400 tys. egzemplarzy. Warto też dodać, że terenowa Toyota znacznie lepiej sprzedaje się na wschodzie Europy, niż w Unii Europejskiej, gdzie trafia 15 tys. egzemplarzy z 34 tys. sprzedawanych na całym kontynencie.
Czytaj też: Nowy Mercedes w Polsce. Znamy ceny i wersję nowej Klasy E, w której elektrycznych silników nie brakuje
Nowy Land Cruiser zachwyca surowością
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F09%2Ftoyota-land-cruiser-2024-48-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
Opinie na temat wyglądu nowego Land Cruisera są w zasadzie zgodne – jest surowo. No i bardzo dobrze! Bryła auta nie jest specjalnie finezyjna. Jest kanciasta, ma niewiele wspólnego z aerodynamiką i to z pewnością spodoba się wielu osobom.
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F09%2Ftoyota-land-cruiser-2024-43-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
Na zdjęciach widzicie głównie wariant First Edition, który trafi do pierwszych nabywców odświeżonego modelu. Od wersji standardowej różni się kolorem tapicerki, kształtem reflektorów, modelem felg oraz oznaczeniami First Edition. W Europie pojawi się w liczbie 3 tys. egzemplarzy, wiec jest szansa, że zobaczycie go też w Polsce.
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F09%2Ftoyota-land-cruiser-2024-03-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
Auto jest oczywiście wielkie i stworzone z myślą o jeździe terenowej. Dlatego też mamy przednie światła nieco zmniejszone i umieszczone bliżej środka, żeby trudniej było je uszkodzić. Do tego elementy zderzaka można łatwo wymienić bez konieczności kalibrowania czujników parkowania.
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F09%2Ftoyota-land-cruiser-2024-37-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
Dużym ułatwieniem jest podwójna klapa bagażnika i może od razu przejdźmy do wnętrza, co do którego mam nieco mieszane uczucia.
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F09%2Ftoyota-land-cruiser-2024-04-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F09%2Ftoyota-land-cruiser-2024-05-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F09%2Ftoyota-land-cruiser-2024-06-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F09%2Ftoyota-land-cruiser-2024-34-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F09%2Ftoyota-land-cruiser-2024-40-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F09%2Ftoyota-land-cruiser-2024-41-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F09%2Ftoyota-land-cruiser-2024-42-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F09%2Ftoyota-land-cruiser-2024-45-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F09%2Ftoyota-land-cruiser-2024-46-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F09%2Ftoyota-land-cruiser-2024-47-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F09%2Ftoyota-land-cruiser-2024-49-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
Czytaj też: Nowe paliwo Shell V-Power doda koni mechanicznych do Twojego silnika
Klasyka i surowość to jedno, ale wnętrze nowej Toyoty Land Cruiser jest bardzo cyfrowe i nie wiem, czy nie zbyt eleganckie
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F09%2Ftoyota-land-cruiser-2024-12-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
Mam wrażenie, że Toyota bardzo dobrze zdaje sobie sprawę z tego, że raczej większość nabywców Land Cruisera może nigdy nie zjechać nim z asfaltu, stąd wnętrze jest, nie wiem, czy nie zbyt eleganckie. Jest tu wręcz salonowo, a wykończenie elementów jest z najwyższej półki. Czuć piniondz! i to bardzo mocno.
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F09%2Ftoyota-land-cruiser-2024-38-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
Wróćmy jednak bo bagażnika. Można go otworzyć standardowo i tu trzeba pamiętać, że klapa zajmuje dosyć dużo miejsca po otwarciu. Można też uchylić samą tylną szybę. Pod bagażnikiem mamy bardzo solidny próg i wdrapując po nim moje 90 kg nawet minimalnie nie zatrzeszczał, więc trudno odmówić mu solidności.
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F09%2Ftoyota-land-cruiser-2024-31-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F09%2Ftoyota-land-cruiser-2024-32-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F09%2Ftoyota-land-cruiser-2024-33-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F09%2Ftoyota-land-cruiser-2024-35-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F09%2Ftoyota-land-cruiser-2024-36-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
Nie mamy jeszcze danych katalogowych, ale bagażnik jest naprawdę ogromny. Przynajmniej w wersji 5-osobowej lub ze złożonym trzecim rzędem siedzeń w wersji 7-osobowej. Z nimi zostaje nam niewiele przestrzeni. Ostatni rząd foteli jest jednym z największym, jaki widziałem. Jest tu bardzo dużo miejsca, dodatkowo do dyspozycji są porty USB-C, których w całym aucie jest… bardzo dużo, a do tego nawet gniazdko 220V, zakładam że jako opcjonalne wyposażenie.
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F09%2Ftoyota-land-cruiser-2024-29-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F09%2Ftoyota-land-cruiser-2024-30-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F09%2Ftoyota-land-cruiser-2024-31-1-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
Składanie trzeciego rządu foteli kompletnie mnie załamało. Używamy do tego przycisków w bagażniku i trwa to dosłownie całe wieki. Nie można guzika wcisnąć raz, trzeba go trzymać, a fotele składają się w zasadzie w tempie regulacji oparcia w dowolnym aucie z elektroniczną regulację. I tak sobie wisimy z tym wciśniętym guzikiem… Chyba że jest tu jeszcze jakaś szybsza opcja, ale przyznaję, że nie znalazłem.
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F09%2Ftoyota-land-cruiser-2024-21-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F09%2Ftoyota-land-cruiser-2024-26-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
Z przodu jest bardzo cyfrowo. Duży ekran główny i Digital Cocpit, oba o przekątnej 12,3 cala z nowym interfejsem i znacznie lepszymi grafikami niż te, do których przez ostatnie lata przyzwyczaiła nas Toyota. Nie zabrakło też wyświetlacza head-up. Na ekranie kierowcy są też nowe grafiki obrazujące różne tryby. Bardzo podobne do tych z innych terenowych modeli na rynku, jak choćby Fordzie Rangerze Raptorze, ale to nic. Są ładne, na ekranie pokazują się płynnie, więc nie ma co narzekać.
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F09%2Ftoyota-land-cruiser-2024-18-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F09%2Ftoyota-land-cruiser-2024-22-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F09%2Ftoyota-land-cruiser-2024-23-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F09%2Ftoyota-land-cruiser-2024-24-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F09%2Ftoyota-land-cruiser-2024-25-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
Pomimo wszechobecnej cyfrowości i choćby ogromnej ilości portów USB, Land Cruiser ma dużo fizycznych przycisków (przerwa na oklaski). W zasadzie cała obsługa jazdy odbywa się za pomocą przycisków lub pokręteł – zmiana trybów jazdy, czy ustawień napędu. Podobnie jak sterowanie klimatyzacją (poklaszczmy jeszcze trochę).
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F09%2Ftoyota-land-cruiser-2024-10-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
Truskawką na torcie luksusu jest… chłodzony schowek pod podłokietnikiem. Co więcej, to nie jest tak, że wciskamy guzik i czekamy na chłodzenie. Wciskamy guzik i praktycznie od razu zaczyna się chłodzić.
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F09%2Ftoyota-land-cruiser-2024-11-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F09%2Ftoyota-land-cruiser-2024-14-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F09%2Ftoyota-land-cruiser-2024-15-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F09%2Ftoyota-land-cruiser-2024-16-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F09%2Ftoyota-land-cruiser-2024-17-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F09%2Ftoyota-land-cruiser-2024-18-1-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F09%2Ftoyota-land-cruiser-2024-19-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F09%2Ftoyota-land-cruiser-2024-20-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F09%2Ftoyota-land-cruiser-2024-28-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
Czytaj też: Więcej ekranów, kierowca wytrzyma. Czy możemy zatrzymać tę spiralę absurdu?
Toyota Land Cruiser w Polsce z 8-biegowym dieslem
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F09%2Ftoyota-land-cruiser-2024-09-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
Europejska wersja Land Cruisera będzie dostępna z silnikiem diesla o pojemności 2,8l, mocy 204 KM i momentem obrotowym 500 Nm. Nie ma tu żadnej elektryfikacji, choć w przyszłości ma się pojawić miękka hybryda (MHEV 48V), więc nawet zatwardziali miłośnicy klasycznej motoryzacji nie powinni kręcić nosem. Więcej o specyfikacji auta pisał już Łukasz przy okazji jego premiery, więc odeślę Was do tego materiału.
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fkonto.chip.pl%2Fuploads%2F2023%2F09%2Ftoyota-land-cruiser-2024-13-1600x1067.jpg&w=1600&q=85)
Dodajmy tutaj, że do dyspozycji mamy pięć trybów terenowych, cichszy i bardziej precyzyjny system Crawl, system DAC do prędkości 30 km/h oraz połączenie trybu kamer 360 stopni z układem monitorowania pojazdu w terenie, wieć jeśli offroad, to bardzo nowoczesny. Do tego mamy cały szereg systemów bezpieczeństwa znanych z innych nowych modeli Toyoty, asystenta parkowania (przy tak dużym aucie to może się przydać) oraz wiele asystentów kierowcy, z monitorowaniem martwego pola na czele.
Słowem lekkiego podsumowania, nowa Toyota Land Cruiser naprawdę robi wrażenie. To świetne połączenie klasyki z nowoczesnymi rozwiązaniami, ale mam wrażenie, że czeka ją los wspomnianej wcześniej G-Klasy Mercedesa. W teren zabiorą ją tylko nieliczni, którzy nie będą bali się zadrapać auta za jakieś pół miliona złotych (oficjalne ceny nie są jeszcze znane). Jeśli już spotkamy Toyotę Land Cruiser, to w centrach miast, gdzie luksusowe wnętrze będzie cieszyć jej właścicieli, którzy z trudem będą… mieścić się w pasie ruchu. Toyota raczej nie będzie się tym przejmować, bo coś czuję, że na brak zainteresowania nowym wcieleniem legendy motoryzacji nie będzie narzekać.