Innowacyjny silnik przetestowany. Producent przekonuje, że pozwoli osiągnąć prędkość 6500 km/h

Firma GE Aerospace przetestowała innowacyjny silnik strumieniowy o podwójnym trybie działania (DMRJ). Jednostka ta może w niedalekiej przyszłości napędzać pojazdy hipersoniczne rozpędzające się do prędkości bliskich 6500 km/h. Ma być on gotowy do użytku już w drugim kwartale 2024 roku.
Fot. GE Aerospace

Fot. GE Aerospace

Test silnika strumieniowego GE Aerospace przeprowadzono w Global Research Center w Niskayuna w stanie Nowy Jork. Pracowano na nim przez ostatni rok, a pełnowymiarowa wersja silnika ma zostać zaprezentowana w przyszłym roku.

Silnik strumieniowy GE Aerospace coraz bliżej

Zazwyczaj wykorzystujące powietrze silniki strumieniowe mogą zostać uruchomione, gdy pojazd osiągnie prędkość naddźwiękową większą niż Mach 3. Inżynierowie GE Aerospace opracowali jednostkę o podwójnym trybie działania (tzw. obrotowy silnik detonacyjny typu RDE), który jest w stanie pracować przy niższych prędkościach. Ta innowacja umożliwi napędzanym pojazdom osiągnięcie większego zasięgu i wydajniejszą pracę.

W miarę jak sektor lotniczy patrzy w przyszłość technologii hipersonicznej, GE Aerospace ma dobrą pozycję, mając odpowiednie możliwości, doświadczenie i skalę, aby być liderem w zakresie wprowadzania nowych rozwiązań dla naszych klientów. Bardzo udana demonstracja DMRJ jest efektem naszej ponad 10-letniej pracy, w tym strategicznego przejęcia firmy Innoveering, która zapewniła wiodące technologie i doświadczenie w zakresie napędów hipersonicznych i silników strumieniowych. Amy Gowder, CEO GE Aerospace, Defense & Systems

Obrotowy silnik detonacyjny (RDE) jest podobny do silnika detonacyjnego impulsowego (PDE), takiego jak ten znany z niemieckich latających bomb V1 Doodlebug z II wojny światowej. Jednakże kluczowa różnica polega na tym, że podczas gdy PDE wymaga komór do oczyszczenia po każdej detonacji pulsacyjnej, w RDE fale krążą wokół komory spalania, dzięki czemu proces jest samowystarczalny.

Pojazd hipersoniczny wyposażony w silnik strumieniowy – wizja artystyczna /Fot. GE Aerospace

Rozwój silników strumieniowych jest kluczowym punktem odniesienia dla innych technologii hipersonicznych. GE Aerospace jest jedynym producentem z branży lotniczej stosującym kompozyty z osnową ceramiczną w turbinach wysokociśnieniowych w samolotach komercyjnych. Co więcej, inżynierowie GE Aerospace zademonstrowali niedawno pierwsze tranzystory MOSFET z węglika krzemu (SiC), które mogą pracować w temperaturach przekraczających 800oC. To pozwoli stworzyć skalowalną elektronikę zdolną do pracy w ekstremalnych temperaturach do sterowania i monitorowania pojazdów hipersonicznych w ekstremalnie wysokich temperaturach.

Czytaj też: Hipersoniczny DART AE zwiastuje zupełnie nową erę awiacji

GE Aerospace jest wiodącym na świecie dostawcą silników odrzutowych, komponentów i systemów do samolotów komercyjnych i wojskowych, posiadającym globalną sieć serwisową. GE Aerospace i jej spółki joint venture posiadają zainstalowaną bazę ponad 40 000 silników do samolotów komercyjnych i 26 000 silników do samolotów wojskowych, a działalność firmy odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu przyszłości lotnictwa.