Chodzi, jeździ, pełny serwis. Takiego robota jeszcze nie widzieliście

Chińska firma LimX Dynamics stworzyła czworonożnego robota W1, który może jeździć, ale także stać i chodzić na dwóch nogach. Ten odważny krok może zapoczątkować rewolucję.
Robot W1 /Fot. LimX Dynamics

Robot W1 /Fot. LimX Dynamics

Niektóre roboty jeżdżą, inne chodzą, ale nie ma konstrukcji, które byłyby w stanie robić obie te czynności jednocześnie. W1 stworzony przez firmę LimX Dynamics został co prawda pokazany w ubiegłym roku, ale dopiero teraz projekt nabiera realnych kształtów. Robot ma cztery nogi, a każda z nich jest zakończona kołem, podobnie jak Swiss-Mile, który stanowił źródło inspiracji dla twórców.

Czytaj też: Chiński robot imponuje “ludzką” szybkością i precyzją. Bez problemu obierze ogórka i odkręci butelkę

Ale W1 potrafi coś, o czym Swiss-Mile nie może nawet marzyć. W1 bez problemu porusza się kołowo po gładkich drogach, chodnikach, podłogach, itd. Ale kiedy warunki się pogarszają, maszyna zatrzymuje się, blokuje koła i przechodzi do trybu “dwunożnego”. Takiego transformera jeszcze nie było!

Ten robot potrafi i jeździć, i chodzić

Choć producent na razie nie podał zbyt wielu szczegółów technicznych o W1, wiemy, że robot w pozycji czworonożnej może obrócić się w miejscu o 360 stopni, a także pokonywać zakręty 90 stopni. W1 może przejść z trybu czworonożnego na dwunożny w mniej niż sekundę, osiągając w pełnej pozycji pionowej wysokość 152 cm.

Czytaj też: To nie koncert Daft Punk, tylko roboty wkraczają do fabryki BMW

Z niedawno opublikowanego filmu LimX wynika, że W1 może chodzić na dwóch nogach po gładkiej podłodze. W przyszłości będzie w stanie wspinać się po schodach na dwóch nogach, jak robi to choćby humanoidalny CL-1. W1 będzie także w stanie wykonywać takie zadania, jak chwytanie przedmiotów przednimi odnóżami w pozycji stojącej.

Robot W1 potrafi jeździć na czterech nogach, ale gdy jest taka potrzeba przechodzi w tryb dwunożny /Fot. LimX Dynamics

W komunikacie LimX czytamy:

Zalety morfologiczne robota oraz możliwości sprzętu i oprogramowania oznaczają, że charakteryzuje się on wysoką wydajnością mobilności, udźwigiem i zasięgiem. W1 jest przygotowany do ruchu o dużej dynamice, wchodzenia po schodach, wzniesień i zjazdów, krawężników drogowych, prześwitu, mostów jednostronnych, dróg trawiastych i łupkowych oraz dróg żwirowych.

Konstrukcję tego robota może elastycznie dostosowywać do różnych scenariuszy, z prędkością ruchu na kołach wynoszącą maksymalnie 10 m/s i możliwością ciągłej pracy przez 4 h. Ważnym elementem jest też 16 uruchamianych stopni swobody i autonomiczne przełączanie wielu trybów ruchu.

Aby wyprodukować W1, firma LimX Dynamics pracowała nad opanowaniem podstawowych technologii inteligencji ruchu dla robotów nożnych. Firma wykorzystała doświadczenie akademickie i badawczo-rozwojowe w zakresie percepcji terenu, uczenia się przez wzmacnianie, dynamiki ciał sztywnych i dynamiki hybrydowej, aby stworzyć wiodącą strukturę algorytmów, która integruje percepcję i kontrolę, osiągając wyższą stabilność i silniejsze możliwości kontroli w czasie rzeczywistym.

Nie wiadomo, kiedy możemy spodziewać się W1 w wolnej sprzedaży, ale producent zapewnia, że wydarzy się to “niebawem”.