Ambilight zyskuje supermoce AI. Technologia oświetlenia otoczenia TV wchodzi na nowy poziom

W ciągu ostatnich dwóch dekad, technologia Ambilight przeszła od prostych świateł do zaawansowanej wersji Plus wykorzystującej gęstszą siatkę diod LED i precyzyjniejsze mapowanie kolorów. Następnym krokiem w rozwoju stała się integracja sztucznej inteligencji, która analizuje treść i warunki w pomieszczeniu, dostosowując ustawienia obrazu i styl oświetlenia w czasie rzeczywistym dla optymalnych wrażeń wizualnych. AI również zarządza adaptacyjnym sterowaniem światłem i automatycznie dobiera style działania Ambilight, a co chyba równie ważne, cały proces przetwarzany jest lokalnie, bez zbierania danych użytkownika. A wszystko zaczęło się w 2006 roku od prostego pytania inżynierów Philipsa: a gdyby tak obraz nie kończył się na krawędzi ekranu?
Ambilight zyskuje supermoce AI. Technologia oświetlenia otoczenia TV wchodzi na nowy poziom

Technologia Ambilight miała zwiększyć komfort i wrażenia wizualne podczas oglądania telewizji. Jej początki sięgają 2002 roku, kiedy inżynierowie w laboratoriach Philipsa w Eindhoven stworzyli pierwszą koncepcję takiego rozwiązania. Rok później powstał prototyp telewizora z Ambilight, a w 2004 roku Philips wprowadził na rynek pierwszą serię telewizorów wyposażonych w nową technologię. Pierwsze modele wykorzystywały kolorowe rurki oświetleniowe zamontowane z tyłu obudowy telewizora. Użytkownik mógł za pomocą pilota wybrać kolor podświetlenia, które było statyczne i nie zmieniało się dynamicznie w zależności od obrazu na ekranie, ale już rok później Ambilight potrafił wyświetlać różne kolory po obu stronach ekranu, reagując na treść wyświetlaną na telewizorze.

W kolejnych generacjach technologia była sukcesywnie rozwijana, a wspomniane rurki zastąpiły diody LED. W dodatku system zaczął analizować obraz w czasie rzeczywistym i dynamicznie dostosowywać kolor oraz intensywność podświetlenia do dominujących barw na ekranie. Ambilight bardzo szybko stał się znakiem rozpoznawczym telewizorów Philips, wyróżniając je na rynku i budując lojalność wśród użytkowników. Dość wspomnieć, że już w 2006 roku już ponad milion klientów zdecydowało się na telewizory z podświetleniem Ambilight. Najnowsza odsłona technologii (Ambilight Plus) charakteryzuje się gęstą siatką diod LED, nowymi algorytmami i precyzyjnym mapowaniem kolorów. Wykorzystuje wiele kopułkowych soczewek i zwiększa liczbę stref podświetlenia do 192.

Czytaj też: Nowości Philips/TP-Vision – piękny sprzęt retro i nowe możliwości Ambilight

Ambilight Plus współpracuje z procesorem P5 AI oraz czujnikami otoczenia w celu analizy treści i warunków w danym  pomieszczeniu. Sztuczna inteligencja analizuje sceny w czasie rzeczywistym, rozpoznaje typ treści (film akcji, animacja, sport, koncert), dynamicznie dopasowuje ustawienia obrazu (balans bieli, kontrast, nasycenie, ostrość, redukcja szumów) oraz intensywność i styl działania Ambilight. Dostosowuje również jasność obrazu i intensywność Ambilight w zależności od jasności pomieszczenia. Co istotne, AI działa bezpośrednio na telewizorze, a więc nie zbiera ani nie przesyła danych użytkownika na zewnątrz. Modele są rozwijane i trenowane w laboratorium Philipsa w Gandawie i dostarczane poprzez aktualizacje oprogramowania.